Jaka przyszłość czeka segment hoteli resortowych? Co z condo?   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Kolejny panel dyskusyjny na konferencji Hotel Investments Trends Poland & CEE 2022 odbył się pod hasłem: Boom na hotele resortowe – czy rynek bliski jest przegrzania, czy jeszcze daleko mu do tego stanu?

Odpowiedzi na te pytania szukał wraz z panelistami, moderujący dyskusję Rafał Szubstarski, redaktor naczelny magazynu Hotelarz. W dyskusji wzięli udział: Rafał Abramczyk CEO, hotelAG, Maciej Janczyk Dyrektor Zarządzający, Architekt, Q2Studio, Michał Kozak Prezes Zarządu, Hotel Arłamów, Artur Kozieja inwestor, prezes spółki Europlan, właściciel hoteli Metropolo w Krakowie i Lake Hill Resort&SPA w Sosnówce, Artur Trukawiński AT Hospitality Consulting and Management, oraz Dariusz Zaliwski Współwłaściciel spółki Polish Mountain Resort w Szklarskiej Porębie.

Moderujący Rafał Szubstarski zapytał panelistów czy nie obawiają się przegrzania koniunktury w segmencie hoteli resortowych, oraz zapytał się o stan trwających inwestycji.

- W trakcie pandemii mieliśmy problem z odwróceniem się sektora finansowego od inwestowania w hotele, czego efektem jest opóźnienie Radisson Blue. Banki odmówiły finansowania z dnia na dzień, pomimo wszystkich wymaganych zabezpieczeń.  Dopiero kiedy udowodniliśmy nasze możliwości, oraz po zaprezentowaniu wyników mogliśmy wrócić na budowę. Jednak w efekcie zamiast otwarcia w zeszłym roku planujemy otworzyć go latem tego roku - powiedział Artur Kozieja inwestor, prezes spółki Europlan, właściciel hoteli Metropolo w Krakowie i Lake Hill Resort&SPA w Sosnówce.

- Projektów jest stosunkowo dużo. Mamy 7 obiektów w trakcie prac z tego trzy lub cztery mają być otwarte w tym roku. Do tego w przygotowaniu mamy kilkanaście obiektów. I choć pandemia była dla pracowni szokiem, to okazało się, ze jest lepiej niż można było przypuszczać - powiedział Maciej Janczyk Dyrektor Zarządzający, Architekt, Q2Studio.

- Widzimy, ze inwestorów jest coraz więcej. Są to zarówno profesjonalni, doświadczeni inwestorzy, którzy wiedzą czego chcą, ale pojawiają się również nowi w tym deweloperzy, którzy po inwestycjach w budownictwie mieszkaniowym eksperymentują z inwestycjami w hotele - dodał Janczyk.

Szczególną sytuacje, jednego z najbardziej znanych hoteli resortowych - hotelu Arłamów przedstawił Michał Kozak Prezes Zarządu, Hotel Arłamów,

- Pierwsze dwa miesiące były dla nas bardzo dobre. Jednak wybuch wojny wszystko zmienił. Po pierwszym szoku i spadku rezerwacji, obecnie widzimy zmiany jakie zaszły w profilu naszych gości. Mamy wielu zagranicznych klientów, wpadających na 1 dzień. To raczej klient typowo miejski jakiego u nas nie było. Udało się nam jednak zaadaptować do tej sytuacji - powiedział Kozak.

- Widzimy już również powrót naszych typowych gości. Rezerwacje obejmujące następne kilka miesięcy są już typowe dla naszego profilu.

Tylko dobrze przygotowane inwestycje condo będą w stanie przetrwać. Tymczasem obecnie wciąż są problemy z finansowanie, mamy gigantyczny wzrost cen do tego inflacja. Widzimy, ze na rynku jest nadmiar gotówki i to również napędziło model condo. Jednak hotele resortowe pozostają atrakcyjną inwestycją, ale tylko te bardzo dobrze przygotowane - powiedział Rafał Abramczyk CEO, hotelAG.

Zdaniem Dariusza Zaliwskiego Współwłaściciel spółki Polish Mountain Resort w Szklarskiej Porębie. pomimo wielu inwestycji w hotele w resortach górskich rynek jest wciąż atrakcyjny.

- Widzimy My jesteśmy udziałowcem spółki, która tymi obiektami zarządza. I to jest oczywiście trudne zadanie, ale widzimy wciąż wzrost zainteresowania wypoczynkiem w takich obiektach - dodał Zaliwski.

- Zdziwię państwa, bo w pandemii nasz pięciogwiazdkowy hotel zanotował najlepsze wyniki. Jednak do tego trzeba mieć kreatywny zespół. Ponadto ponieważ bardzo lubię pracować z segmentem mice, czas ten spożytkowałem na prywatne wizytację przedstawicieli tego segmentu, co przełozyło się na nagrodę i na zapytania obecnie - powiedział Artur Trukawiński AT Hospitality Consulting and Management.

- Osiąganie dobrych wyników opiera się na elastycznej kadrze, która potrafi się dostosować do warunków. Równie ważne jest obserwowanie rynku i trendów na nim panujących - odpowiedział na pytanie czy uda się poprawić wynik w stosunku do tych z ubiegłego roku, Michał Kozak z Arłamowa.

O wyzwaniach i potencjalnych pułapkach w budowie hoteli resortowych opowiadał Maciej Janczyk architekt z Q2Studio. Przestrzegał przed zbyt łatwym projektowaniem bez wpisywania go w kontekst. (projekt jednego z hoteli autorstwa Q2Studio oprotestowali mieszkańcy górskiej miejscowości - przyp. red.) - Obiekty muszą być projektowane tak, żeby dobrze się starzały. Inaczej zabrniemy w ślepy zaułek, ponieważ powstanie wiele obiektów, które później będą szybko się starzeć - podsumował Maciej Janczyk.

- Widzimy zainteresowani funduszy inwestycyjnych hotelami resortowymi. Dzięki temu będzie łatwiej pozyskać finansowanie tego typu inwestycji. - zauważył Artur Kozieja inwestor, prezes spółki Europlan. - I trzeba koniecznie pamiętać, że opłacalność inwestycji skupia się w segmencie operacyjnym, ponieważ bez względu na to czy jest to inwestycja ccondo czy fundusz i tak musi być dokładnie skalkulowane czy obiekt w takim miejscu i takich warunkach zarobi na opłatę. I bez znaczenia czy jest to czynsz czy rata kapitałowo-odsetkowa dodał szef Europlanu.

- Widać dziś, że hotele w poszczególnych regionach wróciły do dawnych wyników w różnym stopniu. Trójmiasto ma dziś dobre wyniki, podczas gdy Kraków wciąż boryka się z trudnościami, dlatego fundusze coraz częściej dywersyfikują inwestycje w hotele nie tylko poprzez wybór różnych segmentów hotelarskich, ale również poprzez konstruowanie portfela poprzez wybór obiektów w tym samym segmencie, ale różnych regionach - - zauważył Rafał Abramczyk.

Bez odpowiedzi pozostała wątpliwość jaki będzie skutek rosnących stóp procentowych na rynek hoteli resortowych i condo. Koszty finansowania rosną, ale jednocześnie zwiększa się oprocentowanie lokat. Rynek condo się schłodził i czy nie będzie pokusy ryzykownego podnoszeni stóp zwrotu żeby sprzedać?


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *