Europa Środkowa i Wschodnia ciągnie europejski rynek hotelowy w górę

Według najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte europejskim rynku hotelarstwa Hospitality Vision, Europa Środkowa i Wschodnia jako subregion Europy odnotowała największy wzrost w turystyce na kontynencie od początku roku do sierpnia 2008. Region zawdzięcza ten wzrost Ukrainie i Turcji, które weszły do pierwszej dziesiątki najczęściej odwiedzanych krajów przez turystów międzynarodowych w 2007 r., zastępując Austrię i Rosję.


Ukraina uplasowała się na ósmym, a Turcja na dziewiątym miejscu w światowym rankingu. Europa nadal jest zdecydowanym liderem w światowej turystyce przyciągając 484 milionów zwiedzających, czyli aż 54% wszystkich turystów międzynarodowych.


Przyjazdy turystów międzynarodowych do Europy

Przyjazdy turystów międzynarodowych (miliony) 2007*

2006

03/02

04/03

05/04

06/05

07*/06

Zmiana(%)

I – VII 2008

Europa

484.9

462.1

0.1

4.3

4.0

5.0

4.9

1.7

Europa Północna

58.1

56.5

1.9

8.4

6.6

6.8

2.7

0.3

Europa Zachodnia

154.9

149.6

- 1.4

2.2

2.6

5.0

3.5

1.2

Europa Środkowa i

Wschodnia

96.0

91.2

2.8

10.0

2.0

4.2

5.2

2.9

Europa Południowa

176.1

164.8

- 0.6

1.9

5.7

4.7

6.9

2.1

*warunkowe

Źródło: Światowa Organizacja Turystyki


Turcja, Rosja, byłe republiki radzieckie i nowe kraje Unii Europejskiej, w tym Polska, odnotowują większe wzrosty niż stara Europa i razem ciągną europejski rynek hotelowy w górę. „W najbliższym czasie będzie widoczny wzrost liczby hoteli dwu- gwiazdkowych głównie z powodu ich relatywnie małej liczby. Poza tym w związku z przygotowaniami do rozgrywek EURO 2012 inwestorzy będą liczyć na przychylność władz miejskich w ułatwianiu procesu inwestycyjnego oraz ulgi podatkowe. Jednak EURO 2012 nie powinno być jedynym czynnikiem decydującym o budowie hotelu ponieważ EURO to wydarzenie krótkotrwałe, a inwestycja hotelowa zwraca się w długim okresie”- mówi Konrad Gruda, senior manager w dziale konsultingu Deloitte.


Wartość rynku hotelarstwa w Europie będzie rosła, choć wolniej niż dotychczas. Deloitte szacuje, że wartość inwestycji hotelarskich zmalała do poziomu €5 miliardów od początku roku do sierpnia 2008 r. Dla porównania w całym 2007 roku wartość tych inwestycji w Europie sięgnęła poziomu €21 miliardów. Pomimo pogarszających się warunków w działalności, sieci hotelowe w Europie nadal się rozwijają i planują zwiększyć ilość pokoi o kolejne 53, 245 do końca 2009 roku.


„Przewidywane spowolnienie gospodarcze będzie miało niewątpliwie negatywny wpływ na rynek hotelarski w Polsce. Wskaźnik przychodów na jeden wynajmowany pokój jest mocno związany z koniunkturą gospodarczą. Same miasta zostaną dotknięte w różny sposób. Zależy to od ich położenia, atrakcyjności biznesowej, turystycznej czy transferowej” – podsumowuje Konrad Gruda.



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *