Perspektywa Euro 2012 zachęca do budowania hoteli.
Impreza jest elementem promocji naszego kraju. Zwraca uwagę inwestorów
hotelowych na Polskę - ocenia Honorata Green, partner w firmie doradczej
KPMG. Ale zdaniem ekspertki nie mniej ważny jest drugi powód. Polska z 1370
hotelami i wskaźnikiem 44 łóżek na 10 tys. mieszkańców zajmuje ostanie miejsce
w Unii Europejskiej pod względem liczby miejsc noclegowych. Na przykład w
sąsiednich Czechach wskaźnik ten jest pięć razy wyższy.
Największe zapotrzebowanie jest na hotel
luksusowe,
które mają najwyższe wykorzystanie miejsc, a zatem i najlepszą
rentowność - przekonuje Tomasz Dziedzic, ekspert z Instytutu Turystyki.
W czasie
kryzysu spadek wykorzystania miejsc w polskich hotelach był najniższy w
Europie centralnej, sięgnął zaledwie 6 proc., podczas gdy w
Budapeszcie było
to 27 proc., a w Pradze 21 proc.
W Polsce z roku na rok liczba wykupionych noclegów
rośnie o 10 proc. Dlatego inwestorzy widzą miejsce na nowe hotele na naszym
rynku - zwraca uwagę ekspertka KPMG.I to widać w całym kraju. W I
kwartale 2009 r. w podkatowickich Pyrzowicach otwarty został hotel DeSIlva
Express Katowice Airport.
W trakcie realizacji znajduje się potężny projekt Starwood Hotels & Resorts Polska, który na lipiec w Sopocie otwarcie największego Centrum konferencyjnego w Trójmieście, o powierzchni 4 tys. mkw. Jak poinformowała nas Agnieszka Róg-Skrzyniarz ze Starwood, tuż przed Euro 2012 swoje podwoje otworzy Sheraton Mazury Lakes Resort z 274 pokojami. Dodatkowo operator planuje prowadzić kolejne hotele w Gdańsku, we Wrocławiu, w Katowicach, Łodzi, Szczecinie i Zakopanem - zapowiada Róg-Skrzyniarz. Do 20111 r/ 40 nowych hoteli zamierza u nas wybudować francuska Grupa Accor.
Według eksperta Instytutu wszystko to jednak kropla w morzu potrzeb. "W Polsce mamy 1000 hoteli czterogwiazdkowych, tyle ile w samej Barcelonie" podkreśla Dziedzic. Jego zdaniem, by utrzymać dotychczasowe wysokie tempo stawiania nowych obiektów, potrzebne jest zaangażowanie w ten biznes deweloperów. To zdaniem firmy wynajmu nieruchomości Cushman & Weakfield (C&W) już ma miejsce. "Deweloperzy i inwestorzy prywatni coraz częściej rozpatrują możliwość zmiany przeznaczenia inwestycji rozpoczętych lub planowanych z funkcji mieszkaniowej na hotelową " stwierdzają analitycy C&W. Zdaniem ekspertów z Polskiej Organizacji Turystycznej kluczem do sukcesu mariażu deweloperów i hotelarzy będzie wchodzenie nowych obiektów do znanych sieci typu Ibis, Accor, Campanilla.
Źródło: Dariusz Styczek - Dziennik
Dodaj komentarz