Zostawić sobie zarządzanie

Autor: Michel Muszynski
Michel Muszynski
Autor jest dyrektorem Francuskiego Instytutu Zarządzania w Warszawie

Outsourcing, czyli strategia zarządzania polegająca na oddaniu firmie zewnętrznej zadań nie związanych z podstawową działalnością firmy wpływa zarówno na obniżenie kosztów jak i poziom zysków. W branży hotelarskiej, w której coraz więcej usług zlecanych jest na zewnątrz, funkcja hotelu, którego budynek można przecież dzierżawić, może sprowadzać się wyłacznie do prowadzenia recepcji i zarządzania.

Zatrudnieni bezterminowo pracownicy przedsiębiorstwa, utrzymywanie przez to przedsięborstwo stałych instalacji przemysłowych oraz stanowiących jego własność lokali biurowych wymusza na przedsiębiorstwie ponoszenie pewnych kosztów stałych.

Podwyższają one próg rentowności firmy, czyniąc jednocześnie jej sytuację bardziej wrażliwą na wahania koniunktury, niż ma to miejsce w przedsiębiorstwach o niskich kosztach struktury. Opisywane zjawisko, które nosi nazwę dźwigni operacyjnej, wynika z prostej analizy progu rentowności i najłatwiej jest je przedstawić graficznie. Jak wynika z wykresu nr 1, w firmach o dużych kosztach stałych niewielkie wahania poziomu sprzedaży (oś pozioma) powodują duże zmiany zysku (oś pionowa).

Outsourcing w hotelarstwie
  • księgowość
  • usługi informatyczne
  • system rezerwacji
  • prowadzenie restauracji, kawiarni, baru
  • ochrona
  • konserwacja instalacji
  • telekomunikacja
  • usługi transportowe
  • usługi cleanerskie
  • usługi pralnicze
  • usługi ogrodnicze

Obydwa pokazane przedsiębiorstwa mają identyczne wartości progu rentowności (oznaczone jako "R") - drugie z nich charakteryzuje się jednak dwa razy większymi kosztami stałymi (2 KS). To drugie przedsiębiorstwo przy niewielkim wzroście (spadku) liczby sprzedanych jednostek towaru zarejestruje większy wzrost (spadek) zysku niż firma przedstawiona na górnym rysunku. W okresie ekonomicznej prosperity może to być wykorzystywane do poprawiania rentowności, jednak w czasie recesji stanowi ogromne zagrożenie.

Konieczność minimalizacji ryzyka przemawia zatem za systematyczną [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *