Zostawić sobie zarządzanie

Michel Muszynski


Autor jest dyrektorem Francuskiego Instytutu
Zarządzania w Warszawie





Outsourcing, czyli strategia zarządzania polegająca na oddaniu firmie zewnętrznej zadań nie związanych z podstawową działalnością firmy wpływa zarówno na obniżenie kosztów jak i poziom zysków. W branży hotelarskiej, w której coraz więcej usług zlecanych jest na zewnątrz, funkcja hotelu, którego budynek można przecież dzierżawić, może sprowadzać się wyłacznie do prowadzenia recepcji i zarządzania.




Zatrudnieni bezterminowo pracownicy przedsiębiorstwa, utrzymywanie przez to przedsięborstwo stałych instalacji przemysłowych oraz stanowiących jego własność lokali biurowych wymusza na przedsiębiorstwie ponoszenie pewnych kosztów stałych.

Podwyższają one próg rentowności firmy, czyniąc jednocześnie jej sytuację bardziej wrażliwą na wahania koniunktury, niż ma to miejsce w przedsiębiorstwach o niskich kosztach struktury.
Opisywane zjawisko, które nosi nazwę dźwigni operacyjnej, wynika z prostej analizy progu rentowności i najłatwiej jest je przedstawić graficznie. Jak wynika z wykresu nr 1, w firmach o dużych kosztach stałych niewielkie wahania poziomu sprzedaży (oś pozioma) powodują duże zmiany zysku (oś pionowa).





Outsourcing w hotelarstwie

  • księgowość
  • usługi informatyczne
  • system rezerwacji
  • prowadzenie restauracji, kawiarni, baru
  • ochrona
  • konserwacja instalacji
  • telekomunikacja
  • usługi transportowe
  • usługi cleanerskie
  • usługi pralnicze
  • usługi ogrodnicze




Obydwa pokazane przedsiębiorstwa mają identyczne wartości progu rentowności (oznaczone jako "R") - drugie z nich charakteryzuje się jednak dwa razy większymi kosztami stałymi (2 KS). To drugie przedsiębiorstwo przy niewielkim wzroście (spadku) liczby sprzedanych jednostek towaru zarejestruje większy wzrost (spadek) zysku niż firma przedstawiona na górnym rysunku. W okresie ekonomicznej prosperity może to być wykorzystywane do poprawiania rentowności, jednak w czasie recesji stanowi ogromne zagrożenie.


Konieczność minimalizacji ryzyka przemawia zatem za systematyczną [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Michel Muszynski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *