Jak przyjęcie, to tylko w hotelu

Autor jest kierownikiem Katedry Hotelarstwa i Gastronomii
w Wyższej Szkole Ekonomicznej AlmaMer


ht_2009_08-1.jpg

Gastronomia hotelowa otwarta jest na gości hotelowych, osoby indywidualne spoza hotelu, jak też gościa grupowego, który nie korzysta z noclegu w obiekcie, lecz zainteresowany jest zorganizowaniem w nim przyjęcia. Hotele mogą być konkurencyjne w przygotowaniu i obsłudze imprez okolicznościowych na wysokim poziomie, ponieważ dysponują profesjonalnym sprzętem, wysoko wykwalifikowanymi kucharzami i dobrą obsługą kelnerską.



Pion gastronomiczny powinien być w stanie organizować bankiet w hotelu lub poza nim. Przed złożeniem jednak formalnego zamówienia na zorganizowanie takiej imprezy, strony powinny omówić szczegóły przyjęcia. Podstawowym czynnikiem sukcesu w obsłudze imprez masowych jest starannie przygotowany plan. Powinien on obejmować trzy elementy:
  • menu,
  • koncepcję rozplanowania stołów i krzeseł oraz
  • liczbę personelu niezbędnego do obsługi imprezy.

O kształcie planowanej imprezy decydują dwie strony: zleceniodawca i organizator. Za przyjęcie zamówienia od zleceniodawcy i za organizację przyjęcia odpowiedzialny powinien być kierownik zakładu lub osoba przez niego wytypowana. Podczas zawierania umowy, która obowiązuje obie strony, powinni być obecni: zleceniodawca i, ze strony zakładu - szef kuchni oraz kierownik sali. W umowie należy uwzględnić następujące dane:
  • datę, godzinę rozpoczęcia i orientacyjną godzinę zakończenia przyjęcia,
  • liczbę uczestników,
  • rodzaj przyjęcia (charakterystykę uczestników),
  • przewidziany koszt całego przyjęcia oraz koszt potraw i napojów przypadających na jednego uczestnika,
  • kartę menu,
  • warunki płatności.

Menu to podstawa

Nie ulega wątpliwości, że ustalenie menu jest czynnością zasadniczo wpływającą na udane przyjęcie i zadowolenie gości oraz organizatora. Menu pozwoli określić rodzaj potraw i napojów, kolejność ich podawania oraz formę obsługi. Zestaw potraw i napojów powinien być dostosowany do: pory przyjęcia, liczby osób i limitu pieniężnego na jedną osobę oraz okoliczności danego przyjęcia. Przy układaniu menu należy pamiętać, aby:
  • planować posiłki urozmaicone - każda potrawa powinna być inna w doborze surowca, barwy posiłku, smaku i zapachu oraz konsystencji,
  • zestawiać posiłki wykorzystując różne techniki obróbki termicznej żywności,
  • wartość energetyczna każdego dania była dokładnie wyliczona,
  • dostosować menu do możliwości finansowych zleceniodawcy.

W krajach prowadzących tzw. kuchnię europejską, do których zalicza się także Polska, serwuje się i spożywa potrawy według ustalonej kolejności: zakąski zimne, zakąski gorące, zupy, dania gorące z ryb, dania mięsne, sery, desery, owoce, kawa, herbata, torty, ciasta. Przy układaniu menu należy także zwrócić szczególną uwagę na właściwy dobór win do potraw:
  • do przekąsek zimnych - wina białe wytrawne,
  • do przekąsek gorących - lekkie wina białe wytrawne lub półwytrawne,
  • do ryb i białego mięsa lub drobiu - wina białe stołowe półwytrawne,
  • do dania głównego - wina wytrawne,
  • do mięs pieczonych lub dziczyzny - wina czerwone wytrawne,
  • do dań słodkich - wina słodkie lub półsłodkie,
  • do serów - wina z gatunku sherry lub portwein,
  • do deserów i owoców - wina deserowe lub musujące,
  • do kawy - koniak, likier.

Duże znaczenie przy podawaniu wina do potraw ma jego temperatura oraz właściwe dostosowanie jej do pory roku.


Szybko i elegancko

Istnieje szereg [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Piotr Dominik

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *