HIT 2023: Optymalizacja kosztów budowy i działalności hoteli   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Ostatnia dyskusja panelowa tegorocznego HIT skupiona była wokół bardzo istotnego wyzwania stojącego przed hotelarzami, czyli rosnących kosztów nowych projektów.

W ostatnich miesiącach temat szalejących cen robót budowlanych nie schodził z ust całej branży. Wzrost kosztów był zdecydowanie niewspółmierny do inflacyjnego wzrostu przychodów z działalności operacyjnej hoteli, wychodzących dodatkowo z postpandemicznego kryzysu. Jak bezpiecznie przygotować w takich warunkach projekt hotelowy od strony kosztów realizacji? Jakie są najczęstsze błędy inwestorów na tym polu i jak ich unikać? Jak budżetować inwestycję hotelową i jak prowadzić proces kontroli? Gdzie szukać oszczędności, a gdzie absolutnie nie warto tego robić? I wreszcie - jak projekt architektoniczny wpływa na koszty?

- Moim zdaniem optymalizacja kosztów w przypadku dobrze prowadzonych inwestycji nie powinna istnieć, ponieważ oznacza, że albo nastąpił błąd na poziomie planów, albo od tych planów odeszliśmy. Oczywiście w obecnej sytuacji postapndemiczneij i inflacji może być taka konieczność – powiedział Ireneusz Dudek – prezes, Hotel Inwest Development.

- W przypadku budowy hoteli zwykle przeciwstawne są interesy budowy i operowania. Dla firmy budującej ważne jest by wybudować obiekt jak najtaniej i sprzedać go z marżą. Tymczasem tanio wybudowane hotele są drogie w eksploatacji. Dlatego, gdy budowaliśmy dla siebie wiedzieliśmy, że musimy wybrać rozwiązania takie które spowodują, że hotel będzie tani w eksploatacji. I wpływ mają wszystkie decyzje z wyborem tapet włącznie – zauważył Marcin Górzyński - prezes zarządu, Aquila Park.

- W optymalizacji każdy element jest ważny, jak było wspomniane nawet wykładziny i inne wyposażenie. Odpowiednie ustawienie klimatyzacji, czy na poziomie projektowania można zmniejszyć liczbę osób na jednej zmianie. Dobre ustawienie systemu BMS, który zwykle jest nie w pełni wykorzystywany potrafi przynieś duże oszczędności. – podzielił się swoimi doświadczeniami Michał Kozak - prezes zarządu, Hotel Arłamów.

- Żyjemy w czasach gdy koszty energii, eksploatacji, płace są bardzo wysokie. Optymalizacja to świadome działanie, by uzyskać jak najlepszy produkt, za jak najmniejszą cenę. Architekt, dobry konsultant, dobry wykonawca i inwestor, który ma kasę – to cztery podmioty, które są niezbędne i ważne jest by byli doświadczeni w inwestycjach hotelarskich – powiedział Jarosław Jurkowski - członek zarządu, G2J Consulting.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *