Marriott o trendach w branży turystycznej na najbliższe lata   ANALIZY I RAPORTY

Przez najbliższe trzy lata europejscy podróżni mają zamiar zwiększyć wydatki na krótkie urlopy i wakacje, a przy tym będą zwracać większą uwagę na zrównoważony rozwój niż kiedykolwiek wcześniej. Wysokie temperatury w niektórych częściach Europy mogą jednak wpływać na to, kiedy i dokąd ludzie będą wyjeżdżać na swoje „letnie wakacje” w nadchodzących latach - przwidują w najnowszej analizie eksperci Marriott International.

fot. Adobe Stock

Na pierwszy plan wysuną się również inne kluczowe trendy. Ważnym narzędziem do planowania wakacji stanie się sztuczna inteligencja – wykorzystuje ją do tego już co piąta osoba (21%). Innym ważnym tematem będą alternatywne lokalizacje podobne do tradycyjnych miejsc docelowych, ale położone bliżej i tańsze.

Kolejnym znaczącym trendem będą wakacje w duchu slow, podczas których podróżni nie spieszą się, wchodzą w kontakt z lokalną kulturą, odcinają się od technologii i minimalizują swój wpływ na środowisko.

Tak właśnie brzmią najważniejsze wnioski z europejskich badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Badanie Future Travel Trends 2024 zostało przeprowadzone przez Marriott Bonvoy we współpracy z agencją badań nad przyszłością The Future Laboratory, ukazując trendy podróżnicze na najbliższe lata. W ramach badania przeanalizowano plany 14 tysięcy podróżnych w Europie i na Bliskim Wschodzie w ciągu najbliższych trzech lat.

Rozwój sztucznej inteligencji
Era planowania wakacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji już nadeszła – podczas planowania urlopu co piąty dorosły Europejczyk (21%) korzystał ze sztucznej inteligencji, a wśród młodszych dorosłych odsetek ten wzrósł aż do czterech osób na dziesięć (39% osób w wieku 18–34 lat).

Wśród tych, którzy korzystali z SI, 90% twierdzi, że w jakiś sposób wpłynęło to na ich decyzje związane z urlopem. Obejmuje to rezerwację zalecanego przez nią zakwaterowania (23%), podróże w zalecanej porze roku (21%) i zamawianie zalecanego jedzenia (24%).

Wschodzące trendy
W badaniu przeanalizowano kilka trendów podróżniczych, które prawdopodobnie pojawią się lub umocnią w nadchodzących latach. Wśród nich coraz większą popularnością cieszą się wakacje w duchu slow. Ponad czworo na dziesięciu europejskich podróżnych (44%) twierdzi, że było już na takim urlopie – przy czym 28% nawet kilka razy. Ponad połowa (55%) twierdzi natomiast, że zamiera wyjechać na taki urlop w ciągu najbliższych trzech lat.

Ponadto kolejnym ważnym trendem będą „alternatywne lokalizacje”, takie jak Praga zamiast Paryża, Antwerpia zamiast Amsterdamu, winnice w północnej Hiszpanii zamiast w RPA, surfowanie w Portugalii zamiast na Hawajach czy Maroko zamiast Dubaju. Jedna trzecia (32%) osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, chce zaoszczędzić czas i pieniądze, fundując sobie podobne wrażenia w alternatywnym miejscu docelowym. Istotnym trendem będą również wakacje w pojedynkę, na które już teraz zdecydowało się 38% europejskich podróżnych, którzy wyjechali w ciągu ostatnich trzech lat. Będzie to najbardziej powszechne wśród młodszych dorosłych: spośród osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, podróż solo planuje 46% osób w wieku 18–24 lat i 45% osób w wieku 25-34 lat.

Czy zmienią się schematy letnich wakacji?
Niezwykle wysokie temperatury, których doświadczyły tego lata niektóre regiony Europy, mogą wpływać na plany urlopowe Europejczyków w nadchodzących latach. Blisko trzy czwarte respondentów (73%) twierdzi, że regularne występowanie takich temperatur wpłynęłoby na ich plany dotyczące letnich wakacji. Chociaż nic nie wskazuje na to, że ludzie z tego powodu rezygnowaliby z wyjazdu, część z nich może zmieniać swoje plany i termin podróży.

Ponad jedna trzecia (36%) twierdzi, że wybrałaby chłodniejsze miejsce, 25% odwiedziłoby te same miejsca, ale w innych porach roku, a 20% zdecydowałoby się na inny rodzaj letnich wakacji.

Większe budżety i większy nacisk na zrównoważony rozwój
Dziewięciu na dziesięciu dorosłych Europejczyków (90%) mówi, że wybierze się na wakacje w ciągu najbliższych trzech lat, a 79% planuje wyjechać na urlop w 2024 roku. Spośród nich 43% twierdzi, że planuje w tym okresie „wydać więcej niż zwykle” na wakacje, a 13%, że wyda „znacznie więcej”.

W ciągu najbliższych trzech lat zrównoważony rozwój będzie ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Ponad połowa (58%) ankietowanych twierdzi, że chętnie zapłaciłaby więcej za zakwaterowanie przyjazne dla środowiska – jednak średnio byliby oni gotowi zapłacić tylko o 11% więcej. Ponad trzy czwarte (77%) uważa zaś, że dostawcy zakwaterowania i organizatorzy wycieczek mają obowiązek wspierać lokalne społeczności tam, gdzie oferują wakacje.

Dla wielu osób zrównoważony rozwój już teraz jest ważny – co piąty dorosły Europejczyk (20%) twierdzi, że przed dokonaniem rezerwacji sprawdził, na ile ekologiczne było jego ostatnie zakwaterowanie, a kolejne 22% zrobiło to po dokonaniu rezerwacji. Ponadto 60% mówi, że „czasami” sprawdza wpływ swoich planów podróży na środowisko – chociaż obecnie tylko 7% twierdzi, że robi to „zawsze”.

Kluczowy będzie stosunek jakości do ceny
Podczas gdy ogólnie budżety na wakacje mają wzrosnąć, podróżni będą nadal szukać dobrego stosunku jakości do ceny i oszczędzać tam, gdzie to możliwe. Tylko cztery procent osób planujących wakacje w ciągu najbliższych trzech lat nie zamierza oszczędzać na żadnych elementach swoich wakacji.

Jedna trzecia europejskich podróżnych (34%) będzie próbowała zaoszczędzić, wyjeżdżając raczej na wakacje w kraju, a 25% będzie preferować wakacje all inclusive, aby lepiej móc lepiej zaplanować wydatki i dokładnie wiedzieć, jakich kosztów się spodziewać. Wiele osób będzie również szukać oszczędności, dokonując rezerwacji w odpowiednim czasie – 24% zamierza rezerwować z większym wyprzedzeniem, a 20% w ostatniej chwili. Natomiast 13% będzie korzystać z programów lojalnościowych, aby częściowo lub w całości zapłacić swoje wakacje punktami.

Neal Jones, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Marriott International – Europa, Bliski Wschód i Afryka: — Teraz, gdy rynek podróży rekreacyjnych na powrót się unormował, jesteśmy w lepszej sytuacji, jeżeli chodzi o przyszłe trendy i nawyki podróżowania w tym sektorze w ciągu najbliższych kilku lat. Wzrost popularności podróży po pandemii nadal jest odczuwalny, ale ze względu na to, jakie znaczenie ma dla ludzi podróżowanie, nastąpiła radykalna zmiana w myśleniu i priorytetyzacji funduszy. Widzimy, że ludzie mają bardziej przemyślane i emocjonalne podejście do podróży, które naprawdę rozwija się w zgodzie z ich podstawowymi wartościami.

— Dwa trendy, które wyłaniają się w szczególności w Europie z badań konsumenckich, to zrównoważony rozwój i sztuczna inteligencja – szczególnie wśród młodszych podróżnych w wieku poniżej 45 lat. Dla wielu z tych podróżnych odpowiedzialność ekologiczna zmienia się z miłego dodatku w obowiązkowy element, co będzie się tylko nasilać.

— Naprawdę interesujące w tym badaniu jest już dobrze ugruntowane wykorzystanie sztucznej inteligencji do planowania wakacji. Generatywna sztuczna inteligencja doskonale sprawdza się w analizowaniu dla podróżnych ogromnych ilości informacji i oferowaniu im rekomendacji na tej podstawie. Ponieważ dziewięć na dziesięć osób, które z niej skorzystały, twierdzi, że wpłynęło to na ich plany podróży, spodziewamy się, że w ciągu najbliższych trzech lat korzystanie z niej stanie się jeszcze bardziej powszechne. W rezultacie dostawcy usług turystycznych, tacy jak my, muszą zadbać o to, aby publikować informacje, które sztuczna inteligencja może znaleźć i udostępnić osobom poszukującym informacji o wakacjach.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *