Siedmiu do jednego

Prasa branżowa pełni dla środowiska hotelarzy rolę istotnego źródła informacji oraz ośrodka skupienia dla mocno rozproszonej i chyba jednak zdezintegrowanej (wobec pozostawania w konkurencyjnych relacjach) grupy zawodowej. Przy otwartym charakterze pozyskiwania pracowników oraz konieczności ustawicznego kształcenia i szkolenia hotelarskich kadr jej oferta umożliwia wykorzystywanie magazynów branżowych w wewnętrznych szkoleniach lub pracy z pracownikami.

Referując (patrz numery 3, 4 i 5) wyniki przeprowadzonego dla miesięcznika "Hotelarz" przez Ośrodek Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego sondażu wśród kadry kierowniczej 334 losowo dobranych obiektów hotelarskich, ograniczałem się - jak dotąd - do pokazywania zależności i związków formalnego wykształcenia z kwalifikacjami zawodowymi respondentów, a także ich opinii o wykształceniu i kwalifikacjach podlegającego im personelu. Uchwycone w trakcie analizy zebranych materiałów zależności i tendencje pokazują - mimo skromnej próby - niezbyt chyba odległy od rzeczywistości obraz środowiska.

Z jednej strony jest ono otwarte na dopływ do kadry kierowniczej (oraz kręgu właścicieli) osób bez wyższego lub licencjackiego wykształcenia, jak też formalnego (potwierdzonego stosownym dokumentem) zawodowego przygotowania. Z drugiej zaś - i to jest widoczne zwłaszcza w młodszym pokoleniu kierowników, dyrektorów oraz właścicieli - mamy do czynienia ze znaczącym przyrostem liczby wykształconych i wykwalifikowanych pracowników, którzy częściej trafiali do branży w następstwie celowego i świadomego wyboru.

Dodam od razu, że obie te drogi "wchodzenia w środowisko" traktuję jako równie uprawnione i wartościowe. Tym bardziej że jeśli nawet nie cała branża (o co skądinąd trudno, ale to już całkiem inna sprawa...), to zapewne właściciele konkretnych obiektów lub sieci hotelowych wypracowali i stosują wewnętrzne procedury ustawicznego szkolenia, które jest dziś naturalną i oczywistą metodą podnoszenia kwalifikacji personelu. I to niezależnie od tego, z jakim wykształceniem lub bagażem zawodowych doświadczeń ktoś trafił do hotelarstwa i na jak długo wiąże z nim przyszłość.

Ustawiczne uzupełnianie kwalifikacji hotelowego personelu - i to na wszystkich szczeblach - wymusza postęp techniczny (głównie informatyzacja procesu zarządzania hotelem), konieczność racjonalizacji kosztów (także osobowych) oraz coraz szersza paleta usług świadczonych przy okazji sprzedaży noclegów. Ale największa chyba presja wynika z rosnącej podaży hotelowych miejsc - czyli... konkurencji, która sprawia, że hotelowy personel musi opanować techniki i sposoby satysfakcj [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Jacek Malaga

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *