Zrównoważona Karta Wyników – narzędzie do zarządzania hotelem

Autor: Andrzej Rybicki
Zarządzanie obiektem hotelowym to wyzwanie porównywalne do pilotowania dużego samolotu pasażerskiego. Jak trudne jest to zadanie widzieliśmy niedawno na warszawskim Okęciu przy brawurowym lądowaniu kapitana Wrony. Moim celem jest pokazanie Państwu, iż tak jak pilotowanie samolotów, tak zarządzanie hotelem powinno odbywać się za pomocą wielu wskaźników, oceniających pozycję hotelu z wielu perspektyw.   Wyobraźmy sobie kapitana, który miałby pilotować samolot za pomocą tylko jednego parametru – prędkościomierza. Samolot sterowany tylko z jednej perspektywy może i wystartuje, ale jak długo będzie leciał i czy wyląduje to jest pytanie, które wolę zostawić bez odpowiedzi. Ocena realizacji celów hotelu powinna być realizowana z kilku perspektyw za pomocą wielu parametrów w pełni odzwierciedlających pozycje hotelu na osi czasu wobec samego siebie jak i innych obiektów na rynku.   Zrównoważone patrzenie Zanim przejdziemy do przedstawienia tej metodologii w większym szczególe pozwolę sobie przedstawić genezę powstania Zrównoważonej Karty Wyników (ZKW) – Balanced Score Card. Początkiem ZKW był projekt pomiaru efektywności zrealizowany przez profesora Harvard Business School R. S. Kaplana (znanego także jako autor koncepcji Activity Based Costing) oraz konsultanta D. P. Nortona. Harvard Business Review zaliczył ZKW do 100 najważniejszych idei gospodarczych XX wieku. Wg badań Bain & Co., ponad 60% dużych amerykańskich firm twierdzi, że wykorzystuje ZKW. Istotą metodologii jest założenie, że tradycyjne wskaźniki finansowe nie mogą być jedyną podstawą zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem. Cele firmy powinny być mierzone i analizowane z kilku perspektyw. Zrównoważone patrzenie na efektywność przedsiębiorstwa powinno zabezpieczać jego zrównoważony rozwój. ZKW jest narzędziem zarządzania strategicznego do wykorzystania w bieżących działaniach operacyjnych hotelu. Jest t [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *