Czy warto wydzierżawić basen?

Autor: Sebastian Wawrzonek
Basen i strefa Wellness to obszar, który często ma decydujący wpływ na wybór hotelu przez gości. Ale koszt utrzymania tego obszaru stanowi niemałą część całości kosztów hotelu. Alternatywą może być wydzierżawienie lub oddanie go firmie zewnętrznej w zarządzenie. Jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania?   Z reguły korzystanie z basenu i całej strefy Wellness jest wliczone w cenę noclegu, nie przynosząc dochodu wyrażonego w tabelach. W zestawieniach miesięcznych widać tylko koszty dodatkowych pracowników, specjalistycznych środków i serwisu urządzeń. Koszty te zależą przede wszystkim od wielkości strefy Wellness, samego basenu oraz liczby urządzeń i atrakcji, jakie oferuje. Oszczędzając na funkcjonowaniu takiego centrum ryzykuje się obniżeniem jakości wody, spadkiem bezpieczeństwa gości itp., co może mieć wpływ na niską ocenę hotelu, a w konsekwencji na ucieczkę gości do innych miejsc, gdzie czas przeznaczony na wypoczynek będą mogli spędzić bezpiecznie i przyjemnie. Wyjściem z tej sytuacji może być oddanie centrum w ręce firmy zewnętrznej wyspecjalizowanej w zarządzaniu basenami i strefą Wellness. Formy współpracy z taką firmą mogą być różne: dzierżawa, umowa o zarządzanie czy wynajęcie usługi ratowników.   Firma dzierżawi Wellness Sama forma prawna dzierżawy stanowi o całkowitej odpowiedzialności firmy zewnętrznej za funkcjonowanie centrum Wellness. Dzierżawca przejmuje koszty związane z funkcjonowaniem obiektu, ale i przychody przez takie centrum wypracowane. Zwykle w umowie dzierżawnej znajdują się zapisy dotyczące godzin, w jakich centrum ma być czynne tylko dla gości hotelowych oraz w jakim zakresie może być udostępniane osobom spoza hotelu. Czynsz dzierżawny może być zapisany w umowie pod dwoma postaciami. Pierwszą jest stała kwota przelewana przez dzierżawcę na konto hotelu jako opłata miesięczna. Drugą formą jest świadczenie usług na rzecz hotelu. Czynsz dzierżawny jest zazwyczaj stosunkowo niski, gdyż wynosi od 500 – 3000 zł. Kwota ta nie wygląda imponująco, ponieważ w grę wchodzi oddanie w dzierżawę raptem kilkuset metrów kw. Ale warto się przyjrzeć drugiej części czynszu dzierżawnego, czyli usługom świadczonym hotelowi. Weźmy dla przykładu dwa hot [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *