Adaptacja pracowników

Każdy manager hotelu na pewno wielokrotnie boleśnie odczuł w swoim budżecie konieczność wygospodarowania niemałych (a często nieprzewidzianych) środków na rekrutację kluczowego pracownika. Mimo to ciągle niewielu ma świadomość, że proces rekrutacji nie kończy się na podpisaniu umowy między stronami potwierdzającymi zatrudnienie.




Jednym z elementów procesu rekrutacji jest adaptacja pracownika. Powinna ona następować po etapie doboru (selekcji). Z psychosocjologicznego punktu widzenia adaptacja oznacza przystosowanie człowieka do nowych warunków lub środowiska. Istotą tego procesu jest przekazanie nowemu podwładnemu niezbędnych wiadomości, dzięki czemu będzie on mógł w efektywny sposób zrealizować powierzone mu zadania. Tak więc adaptacją pracownika możemy nazwać wprowadzenie nowo zatrudnionej osoby do hotelu, tzn. zapoznanie z organizacją, osobami w niej pracującymi i wdrożenie do zadań. Procesy adaptacji mogą być kierowane do osób reprezentujących różne szczeble w strukturze organizacyjnej naszego hotelu i z różnym doświadczeniem zawodowym. Mogą być adresowane do kierowników (zmiany, pięter, gastronomii), managerów wyższego szczebla (dyrekcja), pracowników szeregowych (pokojowa, pracownik kuchni…), ale też do pracowników rozpoczynających pierwszą pracę, zmieniających pracę, ale posiadających już doświadczenie, zmieniających stanowisko (np. awans poziomy) itd.

Nowy w organizacji?

Celem adaptacji nowo przyjętego pracownika jest jak najszybsze i bezkonfliktowe włączenie go do organizacji oraz jej życia społecznego, co w efekcie prowadzi do osiągnięcia przez niego pełnej wydajności. Nowi pracownicy, choć niejednokrotnie posiadają ogromną wiedzę (np. pracownicy działu sprzedaży doskonale znają rynek i klientów), a nawet szerokie doświadczenie zawodowe, nie są w stanie pracować tak samo efektywnie, jak ich „starsi koledzy” (kontynuując przykład – ze względu na odmienną strategię sprzedaży w hotelu nie są w stanie bezpośrednio wykorzystać swojej bazy kontaktów). Niewielka początkowo wydajność pracy może wynikać z różnic kultur organizacyjnych, systemów oceniania, przyjętych celów organizacji, norm oraz z nieznajomości zespołu. Niejednokrotnie przeszkodą może być również stres związany ze zmianą pracy. Im szybciej i sprawniej będzie przebiegał proces adaptacji, tym prędzej pracownik osiągnie wymaganą wydajność, co stanowi korzyść zarówno dla niego (zaangażowanie, zadowolenie, lojalność), jak i dla hotelu (lepsza jakość świadczonych usług, przekładająca się na większe zadowolenie gości).

Jak zaadaptować pracownika?
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Dorota Trojanowska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *