Polacy ratują branżę. Obcokrajowcy zawiedli

Na świecie kryzys, a Polska trzyma się całkiem dobrze. Przynajmniej na tle innych krajów. Podobnie wygląda to w branży hotelarskiej. Choć w ubiegłym roku po raz pierwszy od czterech lat w krajach Unii Europejskiej spadła łączna liczba udzielonych noclegów, to w Polsce wprost przeciwnie. Odnotowaliśmy 4,7-procentowy wzrost. Lepszym wynikiem w UE może pochwalić się tylko Słowacja. Choć to wcale nie znaczy, że rok 2008 był udany

Za to, że ubiegły rok nie okazał się kompletną katastrofą, hotelarze powinni podziękować samym Polakom. To ich aktywność turystyczna sprawiła, że mimo dramatycznego spadku obcokrajowców korzystających z polskiej bazy noclegowej (w ostatnim kwartale o ponad 15 proc.), branża nie skurczyła się o kilka procent.

 

Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu, liczba noclegów w hotelach i innych obiektach hotelarskich (motele, pensjonaty itp.) wykupionych przez Polaków w Polsce wzrosła o 9,9 proc. Więcej ze swojej bazy noclegowej korzystali jedynie Słowacy (wzrost o 14,7 proc.) i Bułgarzy (11,3 proc.). Na ubiegły rok narzekać mogą ci, którzy obsługują głównie cudzoziemców, czyli głównie hotele wyższych kategorii, w których stanowią oni zazwyczaj ponad 70 proc. wszystkich gości.

 

Liczba wykupionych przez nich noclegów w Polsce spadła o 4,9 proc. (większy spadek odnotowały tylko Holandia, Rumunia i Grecja). Ponieważ jednak ponad dwie trzecie ruchu w polskich obiektach hotelarskich generują sami Polacy, więc to zjawisko nie było aż takim dramatem jak dla krajów, w których obcokrajowcy stanowią przeważającą liczbę klientów kupujących noclegi.

 

Na przykład na Cyprze odnotowano największy wśród krajów UE spadek - 4,8 proc. (stosunek noclegów gości zagranicznych do krajowych wynosi 11:1), a w drugiej w kolejności Grecji - o 4,6 proc. (3:1). Faktem jest, że to właśnie osłabienie ruchu międzynarodowego spowodowało, iż ubiegły rok był pierwszym od [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Rafał Szubstarski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *