Koszty i zyski

Autor: Małgorzata Dankowska, Marcin Zaskurski
Małgorzata Dankowska
jest starszą konsultantką w TPA Horwath, Marcin Zaskurski konsultantem w tej firmie
Właściciele nieruchomości hotelowych nie zawsze są świadomi możliwości optymalizacyjnych w zakresie jednego z ważniejszych kosztów podatkowych spółki nieruchomościowej - amortyzacji. Zasady amortyzacji wyznaczone przez regulacje podatkowe różnią się od ich księgowych odpowiedników, jednak poprzez te różnice i dość dużą elastyczność stosowania stanowią niezastąpione narzędzie optymalizacji podatkowej.   Podstawowym narzędziem optymalizacji w zakresie wysokości odpisów amortyzacyjnych jest tzw. cost segregation.
Segregacja kosztów Metoda ta polega na identyfikacji poszczególnych składników majątkowych zgrupowanych początkowo pod wspólną nazwą "nieruchomości", ich wyodrębnieniu, segregacji i reklasyfikacji dla celów podatkowych. Celem tego procesu jest uzyskanie możliwie najkrótszego podatkowego okresu amortyzacji tak wyodrębnionych składników majątkowych, co związane jest ze zwiększeniem stawek amortyzacyjnych. W konsekwencji proces ten prowadzi do wzrostu wartości rocznych odpisów amortyzacyjnych, czyli obniżenia bieżącego wyniku podatkowego spółki. Należy jednak pamiętać, że maksymalizacja wysokości rocznych odpisów amortyzacyjnych nie zawsze jest celem optymalizacji podatkowej. Na początku procesu inwestycyjnego lub w latach dekoniunktury spółki hotelowe często znajdują się na pozycji straty podatkowej. Sposób jej wykorzystania, ograniczony przepisami ustaw o podatku dochodowym, powoduje, że podwyższanie kosztów podatkowych w danym roku nie zawsze jest korzystne. Może bowiem prowadzić do braku możliwości utylizacji straty ze względu na przekroczenie ustawowych okresów. Z tego względu utylizacja straty powinna następować równolegle z prognozowaniem rocznych odpisów amortyzacyjnych, gdyż nie ma sensu zwiększać w danym okresie wysokości kosztów amortyzacji powiększających stratę podatkową, która z różnych powodów nie będzie mogła zostać zutylizowana.
Outsourcing usług, a może umowa cywilnoprawna?   Koszty kapitału ludzkiego stanowią w branży hotelarskiej bez wątpienia jeden z bardziej zauważalnych elementów rachunku wyników. W czasie kryzysu, gdy przedsiębiorca szuka oszczędności, redukcja doświadczonego personelu nie jest najlepszym rozwiązaniem. Pożądane efekty w zakresie oszczędności - przynajmniej częściowo - można osiągnąć za pomocą mniej radykalnych środków. Jednym z nich jest outsourcing us [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *