Dobre zdjęcia to reklama za darmo

Agnieszka Kantaruk
jest fotografem, od kilkunastu lat zajmuje się wykonywaniem fotografii komercyjnych dla branży hotelarsko-gastronomicznej oraz producentów odzieży


Posiadając fotografie wysokiej jakości i pełne prawa do nich, możemy skorzystać z bardzo wielu możliwości promocji obiektu, które nie pociągną za sobą żadnych dodatkowych kosztów. Jak nawiązać współpracę z mediami, a przede wszystkim, na co zwrócić uwagę, aby dla obu stron okazała się ona korzystna?


ht_2009_11-2.jpg

W czasopismach związanych z turystyką i podróżowaniem często pojawiają się artykuły o różnych regionach i miastach. Redakcje potrzebują zdjęć do ich zilustrowania. I to jest okazja, gdy możemy liczyć na publikację fotografii z naszych zasobów zupełnie bezpłatnie. Dlatego będąc posiadaczami dobrych zdjęć, warto być w stałym kontakcie z redakcjami, które mogą takich fotografii potrzebować. Jednak sprawa nie jest aż tak prosta jak się może wydawać - poszukując możliwości współpracy z mediami poprzez udostępnienie naszych zdjęć, spotkamy się z trzema sytuacjami. Po pierwsze istnieją redakcje, które nigdy nie publikują przy artykułach dziennikarskich zdjęć innych niż wykonane na ich zamówienie.


Tutaj nic nie wskóramy - na łamach takich czasopism nasze zdjęcia będą mogły pojawić się wyłącznie w charakterze odpłatnych modułów reklamowych. Druga opcja to redakcje skłonne publikować zdjęcia z naszej puli, ale tylko wtedy, gdy chociaż od czasu do czasu wykupujemy reklamę na ich łamach. Wówczas taka publikacja jest dla obiektu nieodpłatnym bonusem, poprzedzonym jednak wcześniejszą lub równoległą współpracą finansową. I wreszcie są również takie redakcje, które z chęcią publikują zdjęcia otrzymane za darmo pod warunkiem, że są one dobrej jakości (zarówno artystycznej jak i pod względem parametrów technicznych) i pasują tematycznie do zaplanowanych artykułów. Wówczas możemy liczyć na zamieszczenie przekazanych przez nas zdjęć, opisanych nazwą naszego obiektu, a czasem nawet adresem strony internetowej.


Publikacja - kiedy korzystna?

Jest oczywiste, że zdjęcie związane z naszym hotelem zamieszczone na łamach prasy z podpisem, choćby samą nazwą obiektu, jest korzystne. Bywa, że przyniesie nam więcej pożytku niż reklama, ponieważ tę niektórzy czytelnicy z założenia omijają, zaś z uwagą studiują zamieszczone przez reakcję ilustracje. Ale czy zawsze taka publikacja oznacza korzyść? Jeżeli nie ustalimy zawczasu kontekstu prezentacji zdjęć, może nas spotkać niemiła niespodzianka - a co, jeśli dziennikarze napiszą niepochlebny artykuł o jakiejś miejscowości i zilustrują go udostępnioną przez nas fotografią naszego hotelu? Nie będzie nam do śmiechu, prawda? Warunki wykorzystania zdjęcia zawsze trzeba szczegółowo uzgodnić. Na przykład: "Wyrażamy zgodę na bezpłatną publikację fotografii naszego hotelu na łamach czasopisma w charakterze ilustracji do artykułów rekomendujących pobyt w naszym regionie/mieście. Nie wyrażamy zgody na publikację fotografii w kontekście negatywnym".


Przeważnie tego rodzaju uzgodnienia są wystarczające. Można poszerzyć je oczywiście o szczegółowe dane na temat okresu, na jaki udostępniamy zdjęcia (bo np. nie życzymy sobie, by funkcjonowały w mediach za rok, gdy wycofamy z obiegu fotografie z poprzedniego sezonu, a będziemy posiadać już nowe), tudzież o inne istotne dla nas aspekty. Najważniejsze jest zaakcentow [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Agnieszka Kantaruk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *