Autor: Rafał Szubstarski

Warszawa - dla bogatego biznesu, Kraków - dla turystów
Z racji swojej stołeczności charakteryzuje się on dużą liczbą hoteli 5-gwiazdkowych. Jest ich tutaj dziesięć (a razem z Hyattem, który skategoryzowany jest jako 3-gwiazdkowy z powodu braku drugiego fotela w pokoju, nawet 11). To prawie jedna trzecia wszystkich tego typu obiektów w Polsce. W Krakowie jest ich osiem. Tylko że w stolicy Małopolski stanowią one niecałe 10 proc. dostępnej bazy hotelowej (ponad 2 tys. miejsc), natomiast w stolicy Polski aż jedną czwartą (4,6 tys.). Ok. 20 proc. całej bazy w obydwu miastach stanowi oferta w hotelach 4-gwiazdkowych (chociaż w Warszawie jest ich tylko 8, a w Krakowie ponad 20).

O ile Warszawa jest stolicą obiektów 5-gwiazdkowych, to Kraków wiedzie prym pod względem hoteli 3-gwiazdkowych. Jest ich tam 74 z ok. 7,5 tys. miejsc noclegowych. To 40 proc. krakowskiej bazy. W Warszawie takich obiektów jest 21 z niespełna 6 tys. miejsc. (ok. 30 proc. bazy). W obydwu miastach podobnie wygląda udział hoteli 2- i 1-gwiazdkowych (ok. 25 proc.), tylko że w Krakowie funkcję hoteli najniższych kategorii pełnią liczne hostele, których jest tam blisko 70, a w Warszawie 10. Co wynika z tych danych? Że warszawski rynek

Według danych GUS, z warszawskich hoteli skorzystało w 2008 roku 1,88 mln gości, z tego 750 tys. z zagranicy (40 proc.), natomiast z krakowskich 1,05 mln, z tego 600 tys. zagranicy (60 proc.). Ale o ile w Warszawie najliczniejszą klientelę stanowili goście hoteli 5-gwiazdkowych (530 tys., w tym 330 tys. obcokrajowców, podczas gdy w Krakowie odpowiednio - 140 tys. i 96 tys.), to w stolicy Małopolski najwięcej osób wybierało hotele 3-gwiazdkowe - 460 tys. (w Warszawie 390 tys.), z tego 280 tys. cudzoziemców (w Warszawie 125 tys.). - Największą bolączką rynku warszawskiego jest fakt, że Warszawa nie jest postrzegana jako miasto interesujące dla typowego turysty, stąd pustki w stołecznych hotelach w weekendy i wakacje, zupełnie inaczej niż w Krakowie - potwierdza Dorota Malinowska, konsultant ds. hoteli w agencji Cushman & Wakefield. Jeszcze jedną słabość tego rynku dostrzega Alex Kloszewski, szef działu hoteli w agencji Colliers i prezes organizacji Warsaw Destination Alliance, skupiającej większość warszawskich hoteli wyższych kategorii. - Brak światowej klasy obiektów kongresowo-

Szalony początek XXI wieku
Warszawski rynek hotelowy pod względem liczby obiektów i miejsc noclegowych ustabilizował się dwa lata temu. Ostatnim spektakularnym wydarzeniem było otwarcie w kwietniu 2007 roku Hiltona z 630 miejscami, co powiększyło o prawie 15 proc. liczbę miejsc w hotelach tej kategorii. I przede wszystkim poprawiło atrakcyjność konferencyjną stolicy. Hilton Warsaw Hotel & Convention Center, bo tak brzmi jego pełna nazwa, dysponuje największą powierzchnią konferencyjno-kongresową w Polsce. Centrum Konferencyjne liczy sobie 3 tys. mkw. powierzchni i od razu przyciągnęło organizację licznych wydarzeń kongresowych do Warszawy. Pierwsza połowa pierwszej dekady XXI wieku była najdynamiczniejszym okresem rozwoju rynku warszawskiego.
Liczba miejsc noclegowych zwiększyła się z 11,2 tys. w 2000 roku do 19 tys. w 2005, a liczba hoteli wzrosła niemal dwukrotnie z 37 do 63. Warszawscy hotelarze do dziś wspominają szalone lata 2003-2004, gdy na rynek obiektów 5-gwiazdkowych, na którym działały tylko Victoria, Bristol i [...]
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Komentarze