Coraz więcej hoteli w systemie condo

W 2014 roku w projektach condohotelowych w Polsce zrealizowanych zostało blisko 1000 lokali. Na 2015 rok zaplanowanych jest ponad 1,5 tysiąca, co oznacza ponad 50% wzrost - wynika z danych Reas, firmy doradczej specjalizującej się w zagadnieniach związanych z rynkiem mieszkaniowym. Ceny mieszkań wakacyjnych są bardzo zróżnicowane i mieszczą się w przedziale od 4 tys. do 23 tys. zł za metr kwadratowy netto. Co ciekawe z monitoringu wynika, że najdroższe zlokalizowane są w rejonie Warmii i Mazur, a najtańsze nad morzem. Autorzy raportu zwracają uwagę, że pojęcie condohotel nie zostało dotychczas zdefiniowane ani w polskim ustawodawstwie, ani w oficjalnych kategoriach statystycznych GUS. Deweloperzy oferujący lokale na sprzedaż często dowolnie używają nazw condohotel i aparthotel. W krajach anglosaskich, skąd pochodzą te terminy, pojęcie condohotel definiuje raczej strukturę własności jednostek hotelowych (poszczególne jednostki hotelowe należą do różnych właścicieli, zarządzane są natomiast przez jednego operatora), natomiast termin aparthotel wiąże się z typem oferowanych jednostek hotelowych (są to niezależne lokale mieszkalne z aneksem kuchennym lub kuchnią, czyli z możliwością samodzielnego wyżywienia). W obu przypadkach obiekt zapewnia pełen serwis hotelowy. W polskich warunkach nazwy aparthotel i condohotel często używane są wymiennie w odniesieniu do zespołu oferującego przy zakupie lokalu możliwość przekazania go wskazanemu operatorowi w celu wynajmu. W niektórych przypadkach obiekt określany przez dewelopera jako condohotel czy aparthotel nie oferuje żadnych usług hotelowych, czasami (na przykład w niektórych projektach w Warszawie) opcja zakupu mieszkania w systemie condo funkcjonuje równolegle z możliwością nabycia mieszkania na własne potrzeby. Warto również podkreślić, że inwestor rozważający nabycie lokalu w projekcie condohotelowym może napotkać na zróżnicowany poziom opodatkowania zarówno podatkiem VAT, podatkiem od nieruchomości, czy podatkiem dochodowym, w zależności od charakteru zarówno działki, jak realizowanego projektu, a w końcu rodzaju umowy z operatorem. W badaniach Reas jako projekty condohotelowe określane są inwestycje, w których w momencie zakupu mieszkania/lokalu hotelowego oferowana jest opcja jego wynajmu, niezależnie od charakteru operatora wynajmu (spółka celowa dewelopera czy polecany operator zewnętrzny), typu lokalu (pokój hotelowy czy mieszkanie) i oferowanych usług dodatkowych. Z danych Reas wynika, że lokale na sprzedaż oferuje w Polsce obecnie 60 projektów condohotelowych (w tym faz inwestycji wielofazowych). Połowa z nich znajduje się w pasie nadmorskim, pozostałe w miastach i w rejonach górskich oraz nieliczne w rejonie jezior mazurskich. Większość lokali oferowana jest w obiektach, których budowa zakończy się w latach 2015-2017, a więc w takich, które obecnie nie mogą jeszcze zaprezentować nabywcom faktycznie uzyskiwanych przychodów z najmu. Popularność miejscowości położonych w pasie nadmorskim wśród deweloperów realizujących inwestycje condohotelowe wynika wprost z możliwego do uzyskania wysokiego obłożenia wynajmowanych lokali w sezonie letnim. Podstawowym kryterium atrakcyjności lokalizacji jest w tym wypadku dogodny dostęp do morza. Równocześnie w najpopularniejszych kurortach nadmorskich dodatkowe usługi, takie jak dostęp do strefy spa, stają się powoli standardem. W miejscowościach górskich sytuacja jest bardziej skomplikowana. Warunki naturalne dla turystyki całorocznej są nawet dogodniejsze w górach niż na wybrzeżu Bałtyku. Jednak w praktyce obiektom hotelowym trudno to w pełni wykorzystać. Ferie zimowe, nawet jeśli rozłożone w czasie w poszczególnych województwach, pozostają dość krótkie i nie wszyscy zdecydują się z nich skorzystać, natomiast w lecie dostępność szlaków turystycznych sprzyja raczej niskobudżetowemu aktywnemu wypoczynkowi. Z danych Reas wynika, że najczęściej proponowanym przez operatora modelem jest uzależnienie wysokości przychodów nabywcy lokalu od przychodów generowanych z wynajmu danego lokalu. Często w pierwszych latach umowy, operator gwarantuje przychody zdefiniowane jako procent ceny lokalu. Zwykle jest to nie mniej, niż 5% ceny zakupu netto danego lokalu. Różnica w deklarowanych możliwych do uzyskania poziomach czynszu pomiędzy poszczególnymi inwestycjami jest raczej niewielka i częściej wynika z charakteru danego projektu i strategii operatora, niż z lokalizacji w konkretnym rejonie. Oferta najwyższych gwarantowanych stóp zwrotu dotyczy inwestycji warszawskich.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *