Zmiany w VAT od 2017 roku przywrócenie sankcji VAT i inne zmiany

Nowy rok przyniósł ze sobą szereg zmian w przepisach podatkowych, nie tylko w zakresie podatków dochodowych, ale również w zakresie opodatkowania VAT. Od 1 stycznia obowiązują przepisy dotyczące tzw. dodatkowej sankcji w VAT, w życie weszły też inne zmiany, które mogą okazać się istotne dla przedsiębiorców prowadzących działalność hotelową.



PRZYWRÓCENIE DODATKOWEJ SANKCJI VAT

W przypadku stwierdzenia, że podatnik
•zaniżył zobowiązanie podatkowe w VAT lub zawyżył kwotę zwrotu VAT (również w zakresie nadwyżki do przeniesienia na następne okresy rozliczeniowe)
•nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego organy podatkowe mogą określić wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej kwocie oraz ustalają dodatkowe zobowiązanie w VAT. Dodatkowa sankcja wyniesie co do zasady 30 proc. kwoty zaniżenia zobowiązania/zawyżenia zwrotu. Jeżeli po zakończeniu kontroli lub w trakcie postępowania kontrolnego podatnik skoryguje/ złoży deklarację i wpłaci odpowiednie kwoty, wówczas wysokość dodatkowego zobowiązania wyniesie 20 proc. Jeśli natomiast niedoszacowanie podatku/przeszacowanie kwoty zwrotu wynika z oszustw podatkowych (czyli np. z faktur od podmiotów nieistniejących, potwierdzających czynności niedokonane czy kwoty niezgodne z rzeczywistością), dodatkowa sankcja wyniesie 100 proc. Od dodatkowego zobowiązania podatkowego należy naliczyć również odsetki za zwłokę zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej (z tym, że nie stosuje się podwyższonych stawek odsetek za zwłokę). Sankcja nie nakłada się, jeśli:

1) przedsiębiorca złożył odpowiednią korektę/deklarację VAT oraz wpłacił odpowiednią kwotę z odsetkami za zwłokę przed wszczęciem kontroli/postępowania kontrolnego;

2) nieprawidłowości wynikają z błędów rachunkowych, oczywistych omyłek lub ujęcia podatku w innych okresach rozliczeniowych, jednak nadal, gdy nastąpiło to przed wszcz [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Nicewicz. Autorka jest managerem w TPA Poland, międzynarodowej grupie consultingowej oferującej m.in. rozwiązania biznesowe z zakresu strategicznego doradztwa podatkowego

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *