ANATOMIA GOOGLE ANALYTICS – Zaawansowana segmentacja użytkowników

Czy znasz pojęcie segmentacji w analityce internetowej? Oficjalna strona Google Analytics tak opisuje to rozwiązanie: „Segmentacja umożliwia podział wszystkich danych o użytkownikach zgromadzonych przez Google Analytics na łatwe do ogarnięcia porcje”. Pisząc o segmentacji użytkowników na stronie hotelu, możemy doprecyzować, że jest procesem, który pozwala na wyodrębnienie części danych z całości. Segment może stanowić grupę danych lub użytkowników o wspólnych cechach. Poznajmy wobec tego zastosowania segmentowania w praktyce.

Zapewne już od dłuższego czasu segmentujesz użytkowników lub sesje w swoim narzędziu analitycznym – prostym tego przykładem może być analiza kampanii płatnych spośród całego ruchu na stronie internetowej, gdy chcesz poznać efekty prowadzonych kampanii CPC. Innym przykładem może być analiza wizyt pochodzących z odesłania z portalu konferencyjnego, z którym współpracujesz. Te wyodrębnione podzbiory ruchu nazywa się segmentami danych. Podany przykład to jednak garść możliwości Google Analytics – narzędzia mającego opcje dokonywania znacznie bardziej zawansowanej segmentacji, gdzie przykładem może być wspomniana kampania płatna, ale uwzględniająca podział na rodzaj urządzenia użytkownika, godzinę wizyty czy jej głębokość. Możemy do tego celu posłużyć się zdefiniowanymi w systemie segmentami, jednak dzięki prostemu narzędziu do ich tworzenia możemy przygotować dowolne własne zbiory. Przykład? Możemy stworzyć i porównywać grupy klientów rezerwujących lub niedokonujących rezerwacji, aby następnie poznać ich zachowania. Możemy tworzyć grupy osób, które obejrzały klip wideo prezentujący walory hotelu, aby sprawdzić, czy osadzenie materiału multimedialnego na stronie wpływa na zaangażowanie użytkowników. A może zastanawiasz się jak oddzielić gościa B2C od klienta biznesowego B2B? W tym także pomoże ci segmentowanie (rys. 1). Dostęp do segmentów jest bardzo szybki i widoczny zaraz pod tytułem niemal każdego raportu standardowego w Google Analytics. Domyślnie widoczni są wszyscy użytkownicy oraz przycisk „Dodaj segment”. Dodatkowo wyświetla się procentowa informacja o udziale wybranego segmentu w całości ruchu na stronie hotelu. Gdy dokonamy już wyboru, zaznaczone segmenty będą nam towarzyszyć przy wszystkich innych raportach.



Segmenty systemowe

Przyjrzyjmy się zatem bliżej segmentom, które Google Analytics definiuje jako systemowe w każdej instalacji analitycznej. Do wyboru mamy ruch płatny, bezpłatny, ruch z komórek i komputerów, porzucone sesje, sesje z zakupami, podział na użytkowników z jedną sesją lub z wieloma sesjami itp. (rys. 2). Posłużmy się wobec tego ciekawym przykładem. Powiedzmy, że chciałbyś sprawdzić udział poszczególnych źródeł ruchu w rezerwacjach online na stronie hotelu (rys. 3). Pierwsze, co widzimy po dokonaniu wyboru segmentów, to większa ilość dostępnych danych – w tym wypadku zrezygnowaliśmy z całości ruchu na rzecz trzech głównych kanałów – bezpłatnego, płatnego i bezpośredniego. W efekcie otrzymaliśmy wizualizację danych na [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Wojciech Sroka, właściciel agencji Get In Web, specjalizującej się w obsłudze programów Google AdWords i Google Analytics dla branży hotelarskiej, HotelAnalytics.pl

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *