Dziesięciu hotelarzy dziesięciolecia

Druga dekada XXI wieku była okresem najbardziej dynamicznego rozwoju polskiego hotelarstwa w jego historii. Ten rozwój miał swoich liderów – postacie, które wywarły największy wpływ na polskie hotelarstwo poprzez swoją wizję, profesjonalizm, wprowadzanie nowatorskich rozwiązań, a także zaangażowanie na rzecz środowiska hotelarskiego. Planowaliśmy uhonorowanie Dziesięciu Hotelarzy Dekady podczas grudniowej konferencji Hotel Trends Poland & CEE rok temu, gdy kończyła się pełna dekada – od wychodzenia z kryzysu z 2009 r., przez coraz szybszy rozwój jakościowy i ilościowy, aż po rekordowe lata 2018/2019 do wiosny ub.r. Jednak ze względów oczywistych nie udało się jej zorganizować. Bo dekada ta dopełniła się też na końcu największym kryzysem w historii hotelarstwa. Więc przeszła cały cykl koniunkturalny – od ożywienia przez szczyt, po kryzys i dno, które to dwie ostatnie fazy akurat zadziały się jednocześnie. Ale pozwoliło to też zweryfikować nasze wcześniejsze wybory, bo prawdziwi liderzy sprawdzają się i w czasach wzrostu, i w czasach kryzysu. I ostatni rok potwierdził słuszność naszych wyborów, bo nie musieliśmy wprowadzać żadnych zmian w gronie 10 Hotelarzy 10-lecia, których chcieliśmy uhonorować rok temu, a uhonorowaliśmy w tym roku podczas gali w hotelu Renaissance Warsaw Airport. To szefowie firm hotelarskich odnoszących największe sukcesy; inwestorzy, którzy zbudowali grupy hotelarskie mogące konkurować z sieciami międzynarodowymi; dyrektorzy ds. rozwoju globalnych sieci, którzy zbudowali największe portfolia w Polsce. To postacie, które przez całe dziesięć lat od 2011 r. były aktywne w branży i przez cały ten okres odnosiły sukcesy, budując jakość polskiego hotelarstwa. GILLES CLAVIE Prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA w latach 2014-2021. Od 2020 r. prezes i dyrektor generalny AccorInvest Za jego prezesury Orbis przeszedł strategiczne zmiany. Gilles Clavie był jednym z głównych architektów największej transakcji w historii Orbisu – przejęcia w 2015 r. hoteli Accoru w Europie Środkowo-Wschodniej za 142 mln euro. W ten sposób Grupa Orbis, która do tej pory była największą firmą hotelarską w Polsce (działającą również w krajach bałtyckich), stała się największą siecią w Europie Środkowo-Wschodniej, obejmując 16 krajów i zwiększając swój stan posiadania z ok. 12 tys. pokoi do blisko 20 tys. w ponad 100 hotelach. W 2015 r. zdobył tytuł Człowieka Roku Polskiego Hotelarstwa. Z kolei w 2019 r. pod jego kierownictwem Orbis wkroczył w nowy rozdział swojego rozwoju, zmieniając model działania i przekształcając się w największą grupę inwestującą w aktywa hotelowe w naszym regionie Europy. Podjęta została decyzja o podziale na dwie linie biznesowe. Najpierw z Orbisu wydzielona została część serwisowa (asset light), odpowiedzialna za franczyzy i zarządzanie, która sprzedana została Accorowi za 1,2 mld zł. Po tej transakcji działalność Orbisu skoncentrowała się w swojej strategii i aktywności operacyjnej na nieruchomościach (heavy asset), które od zawsze były istotą jego działalności hotelowej, a firma sprzedana została za ok. 1,2 mld euro AccorInvestowi – nieruchomościowej części sieci Accor z ponad 900 hotelami. Cała operacja była związana z dostosowaniem działalności Orbisu i Accoru do współczesnego modelu rozwoju międzynarodowych grup hotelarskich. Gilles Clavie z polskim rynkiem związany był od początku dekady, dołączając do Orbisu w 2011 r. jako członek Komitetu Wykonawczego spółki. Był odpowiedzialny m.in. za strategię, zarządzanie ryzykiem, informatykę i zarządzanie aktywami. Utworzył także i przewodniczył Komitetowi Zarządzającemu Nieruchomościami. GHEORGHE MARIAN CRISTESCU Prezes Polskiego Holdingu Hotelowego. Do 2015 r. dyrektor sieci Best Western na Polskę i kraje bałtyckie Stojący na czele największej polskiej firmy hotelarskiej z ponad 3 tys. pokoi w blisko 30 obiektach, Gheorghe Marian Cristescu w ubiegłej dekadzie aż trzykrotnie zdobywał tytuł Człowieka Roku Polskiego Hotelarstwa w różnych firmach. Po raz pierwszy w 2012 r. jeszcze jako dyrektor sieci Best Western na Polskę, gdy w ciągu roku od objęcia swojej funkcji zwiększył dwukrotnie stan jej posiadania z 11 do ponad 20 hoteli. Po raz drugi w 2018 r. jako prezes Chopin Airport Development, gdy znowu w ciągu roku jego zarządzania portfolio firmy powiększyło się dwukrotnie z czterech do ośmiu hoteli z ponad 1,1 tys. pokoi i kolejnych czterech w przygotowaniu. A po raz trzeci w ubiegłym roku, już jako prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, stworzonego na bazie Chopin Airport Development w celu konsolidacji i podniesienia wartości zasobów hotelowych należących do spółek z udziałem Skarbu Państwa. Wówczas ten tytuł zdobył zarówno za osiągnięcia na rynku stricte hotelowym, jak i za działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu w czasie pandemii. Od strony rozwoju bazy, PHH m.in. podpisał umowy na wprowadzenie ośmiu swoich hoteli, w większości wybudowanych jeszcze w okresie PRL, pod globalne marki sieci Marriott, IHG i Best Western, co wiąże się z ich [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *