Sukces pierwszej po pandemii edycji HIT – Hotel Investment Trends   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią ponad 300 uczestników wzięło udział stacjonarnie, a ponad 100 online w tegorocznej edycji Hotel Investment Trends Poland&CEE (HIT), największym w naszym regionie Europy forum poświęconym inwestycjom w hotelarstwie, organizowanym przez wydawcę miesięcznika „Hotelarz”. Eksperci z Polski i całej Europy dyskutowali nie tylko o odradzającym się po pandemii rynku inwestycyjnym, ale również o zmieniających się realiach prowadzenia biznesu hotelowego. Wydarzenie po raz kolejny stało się platformą integrującą w jednym miejscu wszystkich najważniejszych uczestników rynku hotelowego.

Merytoryczną część konferencji, po powitaniu gości przez Rafała Szubstarskiego, redaktor naczelny „Hotelarza” i Dorotę Malinowską, współzałożycielkę firmy doradczej ProValue, rozpoczął gość specjalny - Ivan Loun, International Relations Officer reprezentujący Ukrainian Hotel & Resort Association (UHRA).

Wystąpienie, które odnosiło się z jednej strony do wojennej codzienności Ukrainy, z drugiej natomiast – do sytuacji hotelarzy i pracowników sektora hotelowego, wzbudziło bardzo wiele emocji wśród uczestników. Przedstawione dane pokazują, jak hotelarze radzą sobie w różnych regionach Ukrainy – od terenów objętych najcięższymi działaniami wojennymi po te, na których wojna odcisnęła niewielkie piętno. Ivan Loun zwrócił uwagę, że nie tylko same zniszczenia i walki, ale również ucieczka z kraju około 5,8 miliona uchodźców, a więc też pracowników hoteli, ma ogromny wpływ na złą sytuację branży w niektórych regionach Ukrainy.  Odniósł się także przyszłości – odbudowy sektora hotelowego po wojnie, a także podziękował za wsparcie udzielone Ukrainie, w tym uchodźcom i hotelarzom ukraińskim.

Kolejnym gościem, tym razem występującym online, była Nele Magi, Senior Account Manager, Industry Partners z londyńskiego biura STR. Jak pokazała w swojej prezentacji - po załamaniu wywołanym pandemią, powraca życie do głównych miast Europy. Wróciła skłonność do podróżowania wypoczynkowego w ramach poszczególnych krajów, ale poziom realizowanych podróży międzynarodowych wciąż wynosi -30% w stosunku do czasu sprzed pandemii.

W pierwszej dyskusji, moderowanej przez Dorotę Malinowską, wzięli udział: Brigita Aleksandravičiūtė – dyrektor ds. rozwoju na Europę Centralną i Wschodnią, Apex Alliance, Ivica Čačić - regionalny wiceprezes ds. rozwoju na Europę Wschodnią, Marriott International, Gheorghe Marian Cristescu - prezes zarządu, Polski Holding Hotelowy, Mario Maxeiner - dyrektor zarządzający na Europę Północną, Rosję, CIS i Gruzję; IHG ® Hotels & Resorts, Maciej Wolski - prezes, Tacit Investment oraz Szymon Wróblewski – współwłaściciel, Zdrojowa Invest&Hotels. Tematem przewodnim była ocena obecnej sytuacji, po falach pandemii covid oraz w trakcie wojny na Ukrainie, a także przewidywalna przyszłość poszczególnych segmentów rynku, w tym szanse i zagrożenia dla rozwoju przemysłu hotelarskiego. Oceniając branżę hotelarską liderzy rynki wskazywali, między innymi, na niepewność kosztów i przychodów, problemy z drogim finansowaniem bankowym, ale przede wszystkim jego brakiem, albo ryzykownym alternatywnym, oraz potrzebę większego udziału państwa w promocji turystyki.

Uczestnicy dyskusji rozmawiali również o braku odpowiednich pracowników i problemach z tym związanymi.

W kolejnym panelu “Boom na hotele resortowe – czy rynek bliski jest przegrzania, czy jeszcze daleko mu do tego stanu?”, goście Rafała Szubstarskiego rozmawiali na początku o prowadzonych obecnie inwestycjach i problemach, z którymi zmagają się w trakcie realizacji: finansowaniem, kontraktowaniem, kosztami materiałów i pracy, brakiem pracowników. Eksperci, Rafał Abramczyk – CEO, hotelAG; Maciej Janczyk –dyrektor zarządzający, architekt, Q2Studio; Michał Kozak - prezes zarządu, Hotel Arłamów; Artur Kozieja - inwestor, prezes spółki Europlan, właściciel hoteli Metropolo w Krakowie i Lake Hill Resort&SPA w Sosnówce; Artur Trukawiński - AT Hospitality Consulting and Management oraz Dariusz Zaliwski - współwłaściciel, Polish Mountains Resorts, podkreślali, że nie tylko w pierwszych dwóch latach pandemii, ale i obecnie, umiejętność szybkiej reakcji na wymuszone sytuacją zmiany, w tym dywersyfikacja usług pozwoliły im utrzymać biznes, a nawet zanotować wzrost w niektórych obszarach. Z drugiej strony konkurencja jest duża, a w przypadku tych finansowanych w condo pojawia się problem ze sprzedażą ze względu na stopy procentowe, co może doprowadzić do ryzykownej licytacji na stopy zwrotu.

Kolejna dyskusja byłą rozmową inwestorów o aktualnych wyzwaniach: szacowaniu wartości, rosnących kosztach oraz problemach z pozyskaniem finansowania. Gośćmi Doroty Malinowskiej byli Marcin Antczak – CEO, Grupa Antczak; Piotr Biliński – prezes zarządu, BB Old Town; Jacek Grzybowski - członek zarządu, Unihouse SA; Bratosława Mordzińska – manager, Departament Finansowania Strukturyzowanego, Santander Bank Polska; Łukasz Płoszyński - wiceprezes, Focus Hotels; Wojciech Popis - wiceprezes, VHM Hotel Management.

Wyzwaniem dla inwestorów jest nie tylko nieprzewidywalność związana z pandemią, ale także szereg dodatkowych czynników, które utrudniają obecnie zaplanowanie inwestycji hotelowej. Z ust inwestorów padło wiele zdecydowanych, mało optymistycznych stwierdzeń, które pokrywały się z tymi, które były poruszane we wcześniejszych panelach. m.in. brak finansowania, zbyt wysokie koszty czy warunek akceptacji stóp zwrotu poniżej lokat.

Czy silna, międzynarodowa marka jest istotną przewagą konkurencyjną w nowej rzeczywistości? Czy sieci hotelowe są obecnie bardziej elastyczne przy zawieraniu nowych umów? Jakie czynniki są najważniejsze przy dobieraniu odpowiedniej sieci i kategorii do projektu? Wreszcie - jak wygląda sam proces pozyskania marki?  Na te pytania próbowali odpowiedzieć eksperci biorący udział w panelu „Proces pozyskania marki hotelowej – co zmieniła pandemia?”: Aleksandra Matuszewska – dyrektor handlowy | PMO, Polski Holding Hotelowy; Miguel Martins - dyrektor ds. rozwoju w Europie Północnej, IHG; Janusz Mitulski - starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkowo - Wschodnią, Marriott International; Małgorzata Morek – dyrektor ds. Rozwoju sieci na Polskę i Europę Wschodnią, Hilton; Valerie Schuermans - wiceprezes ds. rozwoju, Radisson Hotel Group i Jan Wróblewski – współwłaściciel, Zdrojowa Invest&Hotels.

Według panelistów dyskusji moderowanej przez moderowanym przez Jacka Kozioła, współzałożyciela i partnera w Pro Value, nie każdy rynek potrzebuje znanej marki – są takie, gdzie ich w zasadzie nie ma, a obiekty świetnie sobie radzą, a są i takie, na których marki stanowią 60%. Wszystko zależy od specyfiki i potrzeb danego rynku. Pojawił się też problem wizerunkowy zarabiania w Rosji, na uchodźcach z Ukrainy czy współpracy z inwestorami o wątpliwej reputacji.

Ostatnią dyskusją merytoryczną Hotel Investment Trends 2022, była rozmowa dotycząca najnowszych trendów projektowania i wyposażenia hoteli. Wielofunkcyjność różnych przestrzeni, wykorzystanie nowych technologii w hotelu, rozwiązania proekologiczne, ale też rola designu i architektury – to główne zagadnienia, które omawiali goście zaproszeni przez Adama Walczaka, prezes zarządu firmy AGK Architekci: Bogdan Czajkowski - prezes zarządu, HRCA; Ireneusz Dudek – prezes, Hotel Inwest Development; Magdalena Fedorowicz-Boule - architekt, prezes i dyrektor kreatywny, Tremend; Marcin Grochała - Sales Director, UPC Biznes; Piotr Kalinowski – prezes, dyrektor kreatywny, MIXD; Wojciech Witek - współzałożyciel pracowni, architekt,  Iliard Architecture & Interior Design.

Patronem merytorycznym forum była firma doradcza Pro Value. Polski Holding Hotelowy objął rolę partnera strategicznego, natomiast partnerami platynowymi forum: sieć hotelowa Marriott International, Hager, Mextra, UPC Biznes oraz Zdrojowa Invests & Hotels. Wydarzenie zakończyła gala, w trakcie której przedstawiono laureatów konkursu i wręczono nagrody zwycięzcom „Hotelarskiej Inwestycji Roku 2021/2022”.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *