TOP 30 największych sieci, grup i operatorów hotelowych w Polsce   "HOTELARZ"

Przedstawiamy tegoroczną edycję rankingu największych sieci i operatorów hotelowych na polskim rynku, pod względem liczby pokoi. Największą jest Accor, a Polski Holding Hotelowy największą grupą wyłącznie z polskim kapitałem. Kolejne miejsca należą do sieci Hilton, Marriott i Radisson.

Jaki jest dokładny stan posiadania poszczególnych firm, jakie poszczególne sieci mają plany inwestycyjne - o tym wszystkim tradycyjnie piszemy w "Raporcie z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego 2023", który wszyscy nasi czytelnicy otrzymają wraz z kolejnym wydaniem "Hotelarza" i "Restauracji".

ACCOR

Pod markami sieci Accor otwarto w ub.r. trzy hotele: dwa Mercure w Białymstoku i Szklarskiej Porębie oraz ibis Styles w Szczecinie łącznie z blisko 400 pokojami. Ale sieć opuścił Mercure Zakopane ze 188 pokojami, teraz działający jako niezależny Bachleda Hotel Kasprowy. Powstaje Mercure w Szczyrku z 447 pokojami. A we Wrocławiu pierwszy w Polsce hotel pod marką Mövenpick ze 180 pokojami. Jeszcze w tym roku pod marką ibis Styles w Warszawie zacznie działać były hotel Holiday Inn Express Airport Warsaw ze 124 pokojami.

ibis Styles Szczecin

Accor jest największą siecią hotelarską w Polsce z ok. 14 tys. pokoi w 86 hotelach pod ośmioma markami. A największą marką hotelową w Polsce jest Mercure z ponad 4,3 tys. pokoi w 26 hotelach. W ub.r. otwarto pod nią hotele: w Białymstoku z 92 pokojami, który należy do spółkiCity Interhotels, właściciela jedynego 5-gwiazdkowego hotelu w tym mieście i na całym Podlasiu – Royal & Spa, oraz w Szklarskiej Porębie ze 140 pokojami, którym zarządza spółka Condo.pl. Z kolei spod marki Mercure wyszedł hotel Kasprowy w Zakopanem, kupiony od Orbisu 10 lat wcześniej przez rodzinę Bachledów. Ale od początku nowi właściciele planowali, że po zakończeniu 10-letniej franczyzy, która była elementem umowy sprzedaży, zaczną prowadzić go pod własnym nazwiskiem. Za to w Szczyrku w przebudowywanym ośrodku Orle Gniazdo pod marką Mercure powstaje jeden z największych kompleksów hotelowych w Polsce z 447 pokojami sprzedawanymi w condo, 4 tys. m kw. powierzchni konferencyjno-wystawienniczej, aquaparkiem, lądowiskiem dla helikopterów itp. Doradcą inwestora, spółki Beskid Resort Properties, jest Hotel Professionals. Trwają prace budowlane przy nowej odnowionej bryle, otwarcie hotelu zapowiadane jest na przyszły rok, wybrano już dyrektora generalnego, którym został Maciej Knyrek, ostatnio dyrektor Park Inn by Radisson w Poznaniu.

Drugą największą marką w Polsce pod względem liczby hoteli, ex aequo z Hampton by Hilton, jest ibis Styles z 18 obiektami. W ub.r. dołączył nowo wybudowany hotel w centrum Szczecina ze 161 pokojami, którego właścicielem jest Orbis/AccorInvest. Dzięki temu pod tą marką działa już ponad 2 tys. pokoi. A wkrótce ruszy kolejny hotel, tym razem po konwersji otwartego w 2012 r. Holiday Inn Express Airport w warszawskim kompleksie Poleczki Park z kilkoma biurowcami. Oboma nowymi ibisami Styles zarządza Accor.

Nową marką Accoru w Polsce będzie Mövenpick, pod którą pierwszy hotel otwarty zostanie we Wrocławiu w przebudowywanym, a praktycznie budowanym od nowa, hotelu Grand naprzeciwko Dworca Głównego. Trwają jeszcze prace przy elewacji, więc otwarcia można się spodziewać najwcześniej w 2024 r. Powstaje też Mövenpick w Karpaczu ze 126 pokojami w inwestycji Piemonte Hotel & Resort wrocławskiej firmy Tremonti, która w Karpaczu otworzyła już Tremonti Ski & Bike Resort zarządzany przez Condo.pl i planuje w Mikołajkach kompleks hotelowy Vista Marina & Resort. 

W 2021 r. podpisano też umowy na hotele Mövenpick w Poznaniu nad Jeziorem Maltańskim, ale jego budowa jeszcze się nie rozpoczęła, i w Zakopanem, w byłym ośrodku Imperial, kupionym przez Grupę Europlan Artura Koziei. Na razie wyburzono część dobudowaną w latach 70. do zabytkowego obiektu, trwa zdobywanie pozwolenia na budowę. Grupa Europlan kupiła też w Karpaczu zabytkowy budynek po przedwojennym hotelu Sanssouci, który rozbudowuje o nową część, razem ze 109 pokojami, i w 2021 r. podpisała z Accorem umowę na markę MGallery oraz z Erbudem na jego budowę za 38,5 mln zł. Erbud objął też 43 proc. udziałów w tej inwestycji. Prace trwają. Jeszcze w 2020 r. podpisana też została umowa na Mövenpick z Marvipol Development w Kołobrzegu z 266 pokojami na działce kupionej w 2018 r. za 25 mln zł. Inwestycja jeszcze się nie rozpoczęła. W swoich wcześniejszych raportach giełdowych Marvipol informował, że jest tam „rozważana realizacja projektu condohotelowego lub sprzedaż nieruchomości”, podobnie jak o działce w Gdańsku, gdzie podpisano umowę z siecią IHG na dwumarkowy obiekt Staybridges Suites – Holiday Inn Express. Ostatecznie w ub.r. działkę w Gdańsku sprzedano, a w przypadku Kołobrzegu pojawia się teraz informacja, że „rozważana jest realizacja projektu zamieszkania zbiorowego”.

W ub.r. ogłoszono plany budowy wielofunkcyjnego kompleksu Fort 7 na 14-ha działce w sąsiedztwie Lotniska Chopina, gdzie w pierwszym etapie powstać miałby też m.in. hotel Tribe z 266 pokojami zarządzany przez Accor. Plany otwarcia pierwszych hoteli pod marką Tribe ogłoszone zostały jeszcze w 2019 r. przez Orbis. Powstać miały w Warszawie – w byłej centrali firmy przy ul. Brackiej, oraz w Krakowie – na działce obok Mercure Stare Miasto, ale po wybuchu pandemii plany te zostały zawieszone. Jednak na początku tego roku na w Krakowie rozpoczęły się prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy, która ma się zakończyć w grudniu 2024 r. 

POLSKI HOLDING HOTELOWY

PHH jest największą polską grupą hotelarską. W ub.r. w jej struktury włączone zostały trzy sieci należące do koncernów z udziałem Skarbu Państwa – Interferie (KGHM), Elbest (PGE) i Geovita (PGNiG). Dzięki temu grupa PHH powiększyła się blisko dwukrotnie i teraz posiada ok. 5,8 tys. pokoi w ponad 50 hotelach i innych obiektach. Pod koniec roku ruszył szeroki proces remontowy dostosowywania hoteli przejętych w pierwszym etapie konsolidacji pod marki sieci Marriott, IHG i BWH Hotel Group. Wkrótce PHH ogłosić ma też plany dotyczące swojego nowego soft brandu.

W Renaissance Airport Warszawa – flagowym hotelu PHH – średnia cena w ub.r. wynosiła 490 zł

Polski Holding Hotelowy powstał pod koniec 2018 r. na bazie Chopin Airport Development w celu konsolidacji aktywów hotelowych należących do spółek Skarbu Państwa lub z udziałem Skarbu Państwa, aby podnieść ich wartości. – Naszym celem jest, aby Polski Holding Hotelowy stał się liderem wśród grup hotelowych w Polsce – zapowiedział wtedy premier Mateusz Morawiecki. I już jest. Na początku 2019 r. ogłoszono włączenie w struktury PHH wydzielonej z Agencji Mienia Wojskowego sieci AMW Hotele z 1 tys. pokoi w kilkunastu obiektach oraz kilku innych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, m.in. z hotelami Kopernik w Olsztynie i Katowice w Katowicach. Zakup sieci Interferie, Elbest i Geovita (oraz przedsiębiorstwa Holtur z ośrodkiem rehabilitacyjno-wczasowym Kołobrzeg-Podczele) należących do spółek z udziałem Skarbu Państwa był drugim etapem konsolidacji.

Pod koniec ub.r. zaczął się trzeci etap – generalnych remontów hoteli pod globalne marki, na które PHH pozyskał 600 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji. Rozpoczęły się remonty hoteli Ikar w Poznaniu (na co przeznaczone zostanie 89,3 mln zł) i Wieniawa we Wrocławiu (83,5 mln), które działać będą pod marką Four Points by Sheraton, hotelu Katowice (64,4 mln zł, a koszt całości prac wynieść ma 108 mln), który wejdzie pod markę voco sieci IHG, Huzara w Lublinie (61,3 mln) pod Holiday Inn Express, Reymonta w Łodzi (36,9 mln) pod Aiden by Best Western, Hetmana w Rzeszowie (14,7 mln) pod Best Western Plus, gdzie prace prowadzone są etapowo i już w tym roku hotel powinien zadebiutować pod nowym brandem (od 2021 r. działa już pod nim hotel Kopernik w Olsztynie). Zakończył się remont fasady i dachu hotelu Royal w Krakowie (11,7 mln zł), który działać będzie pod marką Le Meridien, choć – jak to w Krakowie – inwestycja posuwa się wolno w związku z niezbędnymi uzgodnieniami z konserwatorem zabytków. Obecnie trwa proces wyboru generalnego wykonawcy.

Prowadzony jest też proces modernizacji innych obiektów, które znalazły się w grupie PHH w pierwszym etapie konsolidacji. Zakończył się już w Cassubii w Helu (z własnych środków grupy), w pierwszym półroczu zakończyć ma się w ośrodku Zagroń (8 mln, a całkowita wartość prac wynosi 18 mln zł). Trwają zaawansowane prace (z własnych środków) w hotelach Rycerski w Szczecinie i Kopernik w Toruniu, które powinny zakończyć się w tym roku. Jeszcze w pierwszym półroczu PHH ogłosić ma swój nowy soft brand, pod którym działać będą hotele niewprowadzone pod globalne marki – do końca roku ma liczyć cztery obiekty.

Natomiast przejęty od AMW hotel Mazowiecki w ścisłym centrum Warszawy powrócił do Agencji Mienia Wojskowego, ponieważ nie było możliwości przeprowadzenia w nim inwestycji z powodu roszczeń reprywatyzacyjnych. Również ośrodek Zamek w Lesku na Podkarpaciu, który należał do Gliwickiej Agencji Turystycznej, z powodów właścicielskich przekazany został miejscowemu starostwu. Jeśli chodzi o sieci przejęte w tym roku z ponad 20 obiektami, m.in. hotelami Interferie Świnoujście, Wolin w Międzyzdrojach i Krynica w Krynicy-Zdroju, to znajdują się one na początku procesów inwestycyjnych i obecnie prowadzone są analizy ich potrzeb.

W 2021 r. spółka celowa utworzona przez PHH i Polski Holding Nieruchomości sfinalizowała zakup 246-pokojowego hotelu Regent w Warszawie za 130,5 mln zł. Transakcja została zawarta z syndykiem masy upadłości przedsiębiorstwa Cosmar Polska, do którego należał otwarty w 2002 r. hotel, działający do 2014 r. pod marką Hyatt Regency. PHH ponownie chce wprowadzić hotel pod międzynarodową markę.

W 2022 r. PHH osiągnął przychody na poziomie ponad 222 mln zł, EBITDA jest na poziomie 31 proc., czyli ponad 68 mln zł, a zysk netto na poziomie 23 proc., czyli 51 mln zł. Średnie obłożenie w obiektach należących do spółki wynosiło ponad 75 proc., a średnia cena 340 zł netto bez śniadania. Najwyższą cenę średnią uzyskał 5-gwiazdkowy Renaissance Airport – 490 zł przy obłożeniu na  Po wybuchu wojny w Ukrainie najlepszym rynkiem hotelarskim stał się Rzeszów. Należący do PHH Holiday Inn Express przy lotnisku Jasionka osiągnął w ub.r. obłożenie na poziomie 80 proc. i średnią cenę 411 zł.

HILTON

Hilton był najszybciej rozwijającą się siecią hotelarską w Polsce w ub.r. – otworzył aż pięć hoteli z ponad 660 pokojami: cztery Hamptony by Hilton przy lotnisku Kraków-Balice, w Łodzi, Białymstoku i Swarzędzu, a w Krakowie pierwszy w naszym kraju obiekt pod soft brandem Curio Collection by Hilton. Ten ostatni zdobył od razu tytuł Debiutu Roku 2022 „Hotelarza” i wygrał konkurs na Hotel z Pomysłem. W przyszłym roku ruszyć mają dwa kolejne Hamptony – w Szczecinie i Tarnowie Podgórnym. I Hilton Garden Inn w Radomiu.

Hotel Saski Kraków, Curio Collection by Hilton - pierwszy pod tą marką w Polsce

Tak jak Hilton umocnił się na pozycji nr 2 wśród globalnych sieci hotelarskich w Polsce po Accorze, przekraczając poziom 4,5 tys. pokoi, tak Hampton by Hilton stał się drugą marką hotelarską w Polsce pod względem liczby obiektów (18), ex aequo z ibis Styles, po Mercure i trzecią pod względem liczby pokoi (ponad 2,5 tys.) po Mercure i Novotelu. A to wszystko udało się osiągnąć w zaledwie 10 lat od otwarcia pierwszego hotelu w Świnoujściu w 2012 r.

W ub.r. akurat nałożyły się na siebie otwarcia projektów, na które umowy podpisano jeszcze w połowie ubiegłej dekady: w centrum Łodzi ze 149 pokojami, zarządzany przez litewskiego operatora  Apex Alliance, w kompleksie Hi Piotrkowska z biurowcem oraz w podpoznańskim Swarzędzu ze 103 pokojami, którego właścicielem jest duża grupa logistyczna CLIP. Jednocześnie otwarto też hotel w pobliżu lotniska Kraków-Balice ze 173 pokojami (również zarządzany przez Apex Alliance), na który umowa podpisana została jesienią 2019 r., a niedługo później ruszyła budowa, oraz w Białymstoku ze 122 pokojami, podpisany w tym samym czasie. Powstają dwa kolejne Hamptony w podpoznańskim Tarnowie Podgórnym ze 135 pokojami i we wschodniej części Szczecina ze 106 pokojami, które otwarte mają zostać przyszłym roku. Umowę na Hamptona ze 124 pokojami w centrum w Zielonej Góry podpisała jeszcze w 2019 r. Grupa Antczak, która wcześniej otworzyła Hamptona w Kaliszu. Na razie jednak inwestycja się nie rozpoczęła z powodu braku finansowania bankowego.  

W przyszłym roku otwarty ma też zostać 115-pokojowy Hilton Garden Inn w centrum Radomia firmy Unirest, do której należą też kompleks DoubleTree by Hilton – Hampton by Hilton w Krakowie oraz Hamptony w Gdańsku-Oliwie i Oświęcimiu. Rozpoczętą inwestycję w przebudowę zabytkowego pałacyku połączonego z nową częścią wstrzymała pandemia, ale wznowiono ją jesienią ub.r. Natomiast na razie nadal nie rozpoczyna inwestycji w hotel pod tą samą marką ze 132 pokojami w centrum Toruniu Satoria Group, która w 2017 r. kupiła tam Stary Browar. Kolejny Hilton Garden Inn ze 156 pokojami, zarządzany przez spółkę córkę Satoria Group – VHM Hotel Management, planowy był w Pobierowie jako trzecia część kompleksu Pinea Resort belgijskiego dewelopera Fenix Group. Na razie powstaje druga po apartamentowcu z condohotelem.

W marcu tego roku prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz ogłosił, że wydał właśnie pozwolenie na budowę nad jeziorem Ukiel hotelu sieci Hilton, który „będzie na światowym poziomie, bo ma mieć pięć gwiazdek”. Inwestorem jest lokalny deweloper. Ale od pozwolenia na budowę do rozpoczęcia budowy droga jest długa, tak samo jak od rozpoczęcia do jej zakończenia, więc ten projekt należy traktować w perspektywie minimum pięcioletniej, jeśli w ogóle powstanie. Jeszcze przed pandemią podpisana została umowa na Hamptona przy lotnisku we Wrocławiu z ok. 100 pokojami, cały czas nie ogłoszona oficjalnie. I na razie nie słychać o tym, aby ta inwestycja miała się rozpocząć, chociaż inwestorem jest spółka należąca do wrocławskiego portu lotniczego, a to jedyne duże lotnisko w Polsce bez własnego hotelu przy terminalu (dwa lata temu kilkaset metrów dalej hotel zdążyła już otworzyć sieć Arche).

Największym wydarzeniem ubiegłego roku, nie tylko w skali sieci, ale całego polskiego hotelarstwa, było otwarcie luksusowego hotelu Saski Kraków, Curio Collection by Hilton ze 117 pokojami na Starym Mieście w trzech połączonych kamienicach. Właścicielem jest spółka Abriz znanego inwestora giełdowego z branży odzieżowej Jana Pilcha (Vistula, Wólczanka, Bytom, Mohito, House, Gino Rossi). I chociaż Kraków nie jest teraz najlepszym rynkiem na hotele luksusowe, to sam obiekt dobrze wprowadził ten soft brand do Polski, oferując najwyższą jakość we wnętrzach, w których z pietyzmem odrestaurowano historyczne detale, uzupełniając je o nowoczesny klimat. Jak opisał go jeden z jurorów naszego konkursu na Hotel z Pomysłem 2022 – „z miejsca stał się jedną z hotelarskich wizytówek Krakowa”.

Już w tym roku w strukturach sieci na stanowisko starszego dyrektora ds. rozwoju w Europie Środkowej i Wschodniej awansowała Małgorzata Morek związana z Hiltonem od 2017 r., kiedy rozpoczęła pracę jako dyrektor ds. rozwoju na Polskę i Europę Wschodnią.

MARRIOTT INTERNATIONAL

Pod markami sieci Marriott w ub.r. otwarto trzy hotele, w tym dwa pod debiutującymi w Polsce soft brandami – Autograph Collection w Warszawie i Tribute Portfolio w Krakowie, oraz Moxy w Szczecinie. Jeszcze w kwietniu ruszyć ma kolejny Autograph Collection w Krakowie, a powstaje też obiekt pod jedną z aparthotelowych marek sieci w parku biznesowym we Wrocławiu.

Hotel Verte, Warsaw, Autograph Collection - pierwszy pod tą marką w Polsce

Marriott to trzecia największa hotelarska sieć międzynarodowa w Polsce z ponad 4,3 tys. pokoi w 22 obiektach pod dziesięcioma markami. W ub.r. powiększyła się o blisko 270 pokoi. W marcu otwarty został w Szczecinie czwarty w Polsce hotel pod marką Moxy ze 121 pokojami. Uzupełnił ofertę 134-pokojowego Courtyard by Marriott, który ruszył w 2021 r. w kompleksie Posejdon. Operatorem części hotelowej jest estońska firma Legend Hotels, która zarządza też w Polsce hotelami Sopot Marriott i Sound Garden.

W listopadzie otwarte zostały dwa hotele pod nowymi markami. W Warszawie przy ul. Miodowej koło Zamku Królewskiego, w połączonych pałacach Branickich i Szaniawskich, 94-pokojowy Verte, Autograph Collection z segmentu upper upscale – firmy Budizol, która jest też właścicielem hoteli Indigo w Warszawie i Holiday Inn w Bydgoszczy. W Krakowie przy Plantach w kamienicy z okresu międzywojennego otwarto natomiast Garamond Tribute Portfolio – z segmentu upscale – zarządzany przez firmę Portfel Inwestycyjny Apartamenty & Hotele, która jest też operatorem AC by Mariott w Krakowie, a ma być też m.in. planowanych hoteli Renaissance i Tribute Portfolio w Gdańsku.

Na kwiecień zapowiadane jest otwarcie w Krakowie hotelu 12/14 Stradom House, Autograph Collection ze 125 pokojami w sąsiedztwie Wawelu przy ul. Stradomskiej, w kamienicy, której historia sięga XIV wieku, a obecny kształt architektoniczny pochodzi z przełomu XVIII i XIX wieku. Według deklaracji inwestora, którym jest deweloper Angel Poland Group, zaangażowany wcześniej m.in. w otwarcie hoteli DoubleTree by Hilton i The Granary we Wrocławiu, ma to być najbardziej luksusowy hotel w Krakowie. W ub.r. ogłoszono plany trzeciego Autographa w Polsce. Ma powstać w odtworzonym pałacu Hatzfeldów na Starym Mieście we Wrocławiu. Umowę podpisała firma deweloperska Rafin, a rozpoczęcie budowy planuje na przełom roku 2023/2024, po zakończeniu inwestycji w hotel Grand, który działać będzie pod accorowską marką Mövenpick.

Marriott ma podpisane umowy na ponad 20 kolejnych hoteli w Polsce. Realnie prace trwają przy kilku. We Wrocławiu w parku biznesowym Business Garden firmy Vastint powstaje aparthotel ze 116 pokojami, który działać będzie pod jedną z aparthotelowych marek Marriotta, ale inwestor nie zdradza jeszcze jej nazwy. Dzierżawiony będzie przez należącą do Grupy Vastint firmę Hotel Co51, która jest operatorem ponad 30 hoteli tego dewelopera w Europie pod markami sieci Marriott, m.in. Courtyard by Marriott Gdynia, AC by Marriott, Moxy i Residence Inn.

Polski Holding Hotelowy rozpoczął pod koniec ub.r. generalne remonty bliźniaczych hoteli Wieniawa we Wrocławiu i Ikar w Poznaniu, każdy po ok. 160 pokoi, które działać będą pod marką Four Points by Sheraton. W Krakowie pod marką Le Meridien działał będzie należący do grupy PHH hotel Royal z ok. 120 pokojami w zabytkowej kamienicy. Ostatnio zakończono prace nad odtworzeniem historycznej fasady, a wiosną wybrany ma zostać generalny wykonawca dalszej części inwestycji. Trwają przygotowania do budowy hotelu Moxy przy ul. Towarowej w Warszawie z 267 pokojami, która zacząć ma się w tym roku. Inwestorem jest turecka grupa inwestorów, która otworzyła już w Warszawie hotel Hampton by Hilton Reduta i rozpoczęła inwestycję w kompleks Campanile – Premiere Classe na Okęciu w miejscu wyburzonego już hotelu Sangate (dawny Gromada Lotnisko).

Natomiast w zawieszeniu pozostają podpisane jeszcze przed pandemią inwestycje m.in. na AC by Marriott w Poznaniu (150 pokoi w byłym domu handlowym Kupiec Poznański), Moxy w Lublinie (120 pokoi), Renaissance na Wyspie Spichrzów w Gdańsku (250) czy Four Points by Sheraton przy gdańskim lotnisku (170). Podobnie jak zawarta jeszcze w połowie ubiegłej dekady umowa z Polskim Holdingiem Nieruchomości na 300-pokojowy kompleks Residence Inn – Moxy koło Galerii Mokotów, którym zarządzać miał Polski Holding Hotelowy. Według nieoficjalnych informacji w Katowicach przy Dworcu Głównym w ciągu kamienic kupionych w 2016 r. przez medyczną Grupę Epione powstać miałby dwumarkowy kompleks Tribute Portfolio – Fairfield, po ok. 100 pokoi w każdym, ale inwestycja jeszcze nie ruszyła.

Dużo więcej o tym co słychać w pozostałych sieciach w "Raporcie z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego", który wraz z prenumeratą "Hotelarza" zamówić można TUTAJ.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *