HT2023. Panel Liderów: Wydajność i rentowność hotelarstwa. Przyszłość rynku   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Wyzwania, najpierw związane z pandemicznymi ograniczeniami działalności, następnie z wojną za wschodnią granicą, a później rosnącymi kosztami prowadzenia działalności i finansowania, nie spowodowały załamania na rynku hotelowym. Ten rok jest kolejnym, kiedy obiekty hotelowe odnotowują co najmniej zadowalające wyniki operacyjne. Czy można mówić o tym, że hotelarstwo okazało się odporne na wstrząsy? Czy rynek wrócił na ścieżkę stabilnego wzrostu? O to zapytamy liderów z Polski i Europy w panelu moderowanym przez Dorotę Malinowską, partnera firmy ProValue.

W panelu udział wzięli: Gheorghe Marian Cristescu, prezes zarządu, Polski Holding Hotelowy; Jan Pilch, inwestor i właściciel, Saski Kraków, Curio Collection by Hilton; Agnieszka Róg-Skrzyniarz, wiceprezes Marek Luksusowych, Marriott International w Europie; Łukasz Sękowski; członek zarządu, Zdrojowa Hotels; Dominik Sołtysik, Chief Operations Officer Eastern Europe AccorInvest, CEO Orbis S.A.

Zdaniem uczestników dyskusji rynek hotelowy wykazał odporność i ma przed sobą dobre perspektywy.

 - Tak, rynek jest odporny, przeszedł wiele kryzysów i wychodził obronna ręką. Obłożenie mamy w tej chwili zbliżone do tego przed pandemią. Perspektywy również są optymistyczne. Ale żeby nie było tak różowo, to niestety mamy problem z rosnącymi kosztami. Wzrost ten w ostatnich latach wyniósł 40 proc. A ceny nie wzrosły aż tyle. Jednak branża staje się coraz mocniejsza po każdym kryzysie, choć po każdym nieco inna – uważa Dominik Sołtysik, Chief Operations Officer Eastern Europe AccorInvest, CEO Orbis S.A.

- Jesteśmy przyzwyczajeni do kolejnych wyzwań. Nie będę ukrywał, że już w 2022 roku osiągnęliśmy wskaźniki lepsze niż w 2019 roku. Dlatego teraz porównujemy się do roku 2022 - Gheorghe Marian Cristescu.

- Rynek jest cykliczny, ale dobrze sobie radzi, pomimo, że Kraków odbudowuje się wolniej niż na przykład Warszawa, ponieważ jest miastem typowo turystycznym. Dopiero drugi rok działa nasz hotel Curio Collection by Hilton i radzi sobie bardzo dobrze. Hotelarstwo weszło wiec na ścieżkę wzrostu, choć można ponarzekać na rosnące koszty pracy i energii. – powiedział Jan Pilch inwestor i właściciel, Saski Kraków, Curio Collection by Hilton

- Dla nas jako segmentu luksusowego jest to bardzo dobry okres. Okazało się, że klient luksusowy potrzebuje podróży by funkcjonować. Nasze marki mają doskonałe wyniki. Jednak ten kryzys nauczył nas, że zmienia się klient. Obecnie często zostają coraz dłużej - Agnieszka Róg-Skrzyniarz, wiceprezes Marek Luksusowych, Marriott International w Europie.

- Problemem są jak wszyscy się zgadzamy, rosnące koszty energii, pracy czy problem z pracownikami. Jednak nasze obiekty osiągnęły dobre wyniki. Przez ostatnie lata stabilności niestety nie było i obawiam się, że nie możemy oczekiwać stabilności – powiedział Łukasz Sękowski; członek zarządu, Zdrojowa Hotels.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *