Ocena sprawności operacyjnej działalności hotelowej

Standardy branżowe USALI, oprócz opisanych w dwóch poprzednich numerach „Hotelarza” zaleceń dotyczących struktury sprawozdań finansowych oraz definicji postaci i charakteru prezentowanych danych, wprowadzają również unifikację metod i wskaźników niezbędnych do oceny sprawności operacyjnej podmiotów prowadzących działalność hotelową. Fot. Pixabay Ocena kondycji finansowej podmiotu prowadzącego działalność hotelową powinna być dokonywana ogólnie znanymi metodami analitycznymi (z zastosowaniem […]

Czytaj dalej


Podatek od nieruchomości – jak płacić dużo mniej

Podatek od nieruchomości stanowi istotną pozycję kosztową w działalności, do której prowadzenia niezbędne są budynki, a więc także w branży hotelowej. W czasach, gdy każda oszczędność wydatków jest na wagę złota, pominięcie możliwości optymalizacyjnych w podatku od nieruchomości można by określić jako dużą niefrasobliwość. Pokazujemy, co można zrobić, by płacić mniej. W niektórych przypadkach nawet […]

Czytaj dalej


Noworoczne obowiązki podatkowe – podatek od nieruchomości

Jak co roku w styczniu właściciele nieruchomości zajętych na cele związane z działalnością gospodarczą muszą przygotować i złożyć odpowiednią deklarację oraz wpłacić należny podatek od nieruchomości. Poniższy artykuł stanowi przewodnik ułatwiający wypełnienie tych obowiązków oraz poradnik dla nowych inwestorów, którzy planując budowę swojego hotelu powinni uwzględnić w budżecie również te opłaty. KTO SKŁADA DEKLARACJĘ I […]

Czytaj dalej


VAT w 2014 roku – zmiany istotne z punktu widzenia hotelarza

Od 1. stycznia wejdzie w życie szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług, z których część może się okazać szczególnie istotna dla przedsiębiorców prowadzących działalność w branży hotelowej. Stawki VAT w 2014 r. pozostaną na niezmienionym w stosunku do roku 2013 r. poziomie. Projekt ustawy pozwalającej na utrzymanie obecnie obowiązujących stawek VAT […]

Czytaj dalej


HOTELOWE PODATKI – Nieodpłatne przekazanie żywności bez VAT

1 października weszły w życie zmiany dotyczące nieodpłatnego przekazywania produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego. Do tej pory tylko producenci żywności mogli korzystać ze zwolnienia takich czynności z VAT. Inni, w tym hotelarze prowadzący działalność gastronomiczną, którzy chcieli bezpłatnie oddać produkty na cele charytatywne, musieli rozliczać VAT. Nowe przepisy (zawarte w nowelizacji ustawy o […]

Czytaj dalej


ABC LEASINGU – Negocjowanie umów leasingowych, cz. 1

Jak negocjować warunki umowy leasingowej? Co można negocjować? Jakie techniki zastosować, by negocjacje z firmą były skuteczne? Czy podejmowanie prób negocjowania umowy leasingowej ma w ogóle sens, a nasze uwagi zostaną rozpatrzone przez firmę leasingową? Najkrótsza odpowiedź brzmi: tak, trzeba, warto i można negocjować umowy leasingowe w swoim dobrze pojętym interesie, bo na straży interesów […]

Czytaj dalej


Sponsoring jako forma reklamy, cz.2

Sponsoring jest jedną z najbardziej interesujących form reklamy w działalności hotelowej ze względu na specyfikę tej branży, będąc zarazem narzędziem do optymalizacji podatkowej. Jednak aby uzyskać zamierzone oszczędności podatkowe, należy spełnić szereg warunków. Jak należy postępować, żeby nie popaść w konflikt z fiskusem? W pierwszej kolejności należy zawrzeć umowę sponsoringu. Dla celów podatkowych szczególnie ważne […]

Czytaj dalej


Sponsoring jako forma reklamy, cz.1

W czasach rosnącej konkurencji hotelarze muszą korzystać z różnych form promocji swojego biznesu. Do najbardziej interesujących form reklamy, które mogą poprawić obroty w firmie, a przy okazji pomóc osiągnąć oszczędności podatkowe, należy sponsoring. Umowy sponsoringu odgrywają coraz większą rolę w promocji biznesu, również ze względu na sposób rozliczeń podatkowych. Pojęcie sponsoringu nie zostało zdefiniowane przez […]

Czytaj dalej


Dźwignia operacyjna a dźwignia finansowa w hotelu

Sytuacja finansowa hotelu w dużej mierze zależy od relacji kosztów do przychodów. Od przewidywanej wielkości sprzedaży zależy wysokość planowanego zysku. W celu pomiaru tych zależności stosuje się dwa podstawowe wskaźniki analizy finansowej: dźwignię operacyjną i dźwignię finansową. Ze względu na przeważający udział kosztów stałych (około 70 proc.) w branży hotelowej, stosunek pomiędzy zmianą wielkości sprzedaży […]

Czytaj dalej


Leasing IT – 7 kroków

Profesjonalne rozwiązania IT nie są już zarezerwowane tylko dla wielkich firm i korporacji. W dzisiejszym świecie rosnących możliwości na profesjonalne rozwiązanie mogą pozwolić sobie już małe i średnie przedsiębiorstwa. Leasing IT jest idealnym rozwiązaniem dla firm, które: • chcą mieć szybki dostęp do nowoczesnych technologii, • posiadają ograniczony budżet na projekty IT, • chcą zmniejszyć […]

Czytaj dalej