Bez brandingu, bez katalogowego wystroju i bez słowa „Ikea” na fasadzie. W Las Palmas de Gran Canaria rozpoczął działalność Las Dunas de Santa Catalina Boutique House – butikowy hotel należący do Sarton Canarias, spółki zależnej szwedzkiego giganta. To pierwszy tego typu obiekt Ikei w Hiszpanii i zarazem czytelna zapowiedź: marka testuje obecność w hotelarstwie, ale na własnych warunkach – bez etykiety i bez ekspozycji logo.

Hotel ma 20 pokoi, dwie gwiazdki i lokalizację pięć minut spacerem od plaży Las Alcaravaneras. Goście znajdą tu basen, ogród, taras, klimatyzowane pokoje z minibarem, sejfem, ekspresem do kawy i łazienką z bidetem. Część pokoi ma balkon z widokiem na miasto. Estetyka – wyciszona, lokalna, neutralna. Zarządzanie – powierzone zewnętrznemu operatorowi. Ceny – od 125 euro za noc.
Nowy model, stara firma
To nie pierwszy raz, gdy Ikea pojawia się w sektorze hotelarskim. Od 1964 roku w szwedzkim Älmhult działa Ikea Hotell, z 254 pokojami obok siedziby głównej i muzeum marki. Tam wszystko krzyczy „Ikea”: identyfikacja wizualna, wystrój, menu. Projekt na Gran Canarii to świadome przeciwieństwo – żadnej marki, żadnego „storytellingu”, żadnych mebli z paczki. I nie jest to przypadek, tylko strategia.
W rozmowach wewnętrznych, Ikea od lat analizowała możliwość rozwijania hoteli „bez logotypu” – jako alternatywnej formy obecności w życiu codziennym użytkowników. Nie chodzi o sprzedaż łóżka. Chodzi o doświadczenie snu – zaprojektowane według wartości, ale pozbawione znaku firmowego. To inny poziom wpływu – mniej transakcyjny, bardziej wtopiony w rytm miejsca i potrzebę gościa.
Bez szyldu, ale z pozycją
W sektorze, w którym marki lifestylowe agresywnie walczą o uwagę i lojalność, ruch Ikei to odwrócenie trendu. Nie eksponuje się, nie definiuje konceptu, nie buduje rozpoznawalności – a jednak wchodzi w rynek i zaczyna go modelować.
Hotel w Las Palmas jest niewielki, ale nieprzypadkowy. Lokalizacja w popularnym, całorocznym kierunku, w turystycznej dzielnicy z dużym ruchem europejskim, daje testowi realny wymiar operacyjny. Nie jest to showroom – to operacyjne laboratorium: niskokosztowy produkt o umiarkowanym ADR, który ma sprawdzić, jak działa wdrożenie wartości marki bez jej symboliki.
Drugi obiekt już w przygotowaniu
W planach jest kolejny obiekt: Las Vegas de Ciudad Jardín Suites, również w Las Palmas. Powstanie w dwóch tradycyjnych willach przy ulicach Brasil i Fortuny, i ma oferować ponad 21 pokoi. Format – ten sam: bez znaku, bez katalogu, z lokalną adaptacją.
Nie jest jasne, czy to element większej ofensywy, czy tylko seria testów. Ale już samo rozpoczęcie działalności operacyjnej przez spółkę holdingową Ikei na archipelagu i inwestycja w dwa niezależne obiekty hotelowe sugerują więcej niż ciekawość.
Ikea Hospitality
Sektor hotelarski od lat przyciąga nowych graczy – deweloperów, operatorów soft brandów, a ostatnio także marki spoza branży: od marek motoryzacyjnych po sieci retail. Dla Ikei to nie jest sposób na sprzedaż mebli, ale sposób na zdywersyfikowanie obecności w życiu codziennym klientów – już nie przez produkt, lecz przez doświadczenie.
Model, w którym firma testuje koncepty hotelowe bez brandingu, nie przypomina soft brandu – bo tu nie ma żadnej ekspozycji, standaryzacji ani sygnatury. Bardziej przypomina strategię cichego kapitału inwestycyjnego z własną filozofią projektowania, który nie musi podpisywać swoich obiektów, by mieć wpływ na rynek.
Jeśli test się powiedzie – a warunki makro temu sprzyjają: wysoka intensywność ruchu turystycznego, niski koszt wejścia, luka w segmencie małych hoteli miejskich – Ikea może stworzyć nowy typ obecności kapitałowej w hotelarstwie: dyskretny, kontrolowany, lokalnie zakorzeniony. W czasach przesycenia komunikatami i wizualną kakofonią – właśnie to może być przewagą.
Witam Państwa.Informuję,że jestem jedną z 200 (osób/firm) oszukanych finansowo przez spółkę Seidorf Mountain Resort sp. z o.o ul.Liczyrzepy 80 w Sosnówce,gdzie prezesem jest Krzysztof Pleszewski (obecnie sprzedający pod firmą INWIND Oliwski Dwór) .Wszystkich poszkodowanych zachęcam do zakładania spraw sądowych i dochodzenia swoich należności.Polecam serdecznie panią mecenas z Gorzowa Wlkp która na pod swoją opieką już sporą grupę inwestorów z Sosnówki i doskonale zna ten temat.Dla zainteresowanych podaję dane do kontaktu : TEL.695 448 666 e-mail: kancelaria@depczyńska.pl , zachęcam do kontaktu,skorzystało już sporo inwestorów.W przypadku kierowania spraw do komornika osoba zajmująca się tym tematem: pan komornik Rodacki.Pozdrawiam serdecznie