Gdzie było nieźle, a gdzie fatalnie

Najbardziej obłożoną kategorią hoteli są 5-gwiazdkpwe obiekty w Warszawie. Średnia frekwencja wynosiła
tam 61.9 proc. w 2009 roku. Niezłe wyniki, jak na kryzys, odnotowywały też 5-i 4-gwiazdkowe hotele w dużych
miastach. Popularnością cieszą się również 3- i 2-gwiazdkowe obiekty w Warszawie, Katowicach, Szczecinie czy
w Białymstoku. We wszystkich obłożenie wynosiło ponad 50 proc., choć wszędzie spadło w porównaniu z
rokiem 2008.


 

GUS opublikował właśnie raport „Turystyka 2000” z pełnymi
danymi o obiektach noclegowych i hotelach.
Dotyczą one m.in. liczby obiektów, miejsc noclegowych,
ich wykorzystania, liczby turystów korzystających z
hoteli z podziałem na kategorie, województwa i miesiące
oraz kraj przyjazdu. Z pierwszymi danymi HOTELARZ zapoznał
Czytelników wcześniej (kwiecień „Zmiany na lepsze już się zaczęły”,
maj „Stan polskiej bazy”). Co wynika z całościowej analizy raportu
GUS wzbogaconej wiedzą rynkową?


Obłożenie:
od 5 gwiazdek w Warszawie
po jedną w Opolu


Rynek hotelarski przeżył w ubiegłym roku duży szok. Obłożenie
było niższe niż rok wcześniej od 3 do 10 proc. w poszczególnych
miesiącach. W całym roku spadło o 5 proc. A to tylko oficjalne dane.
Zdarzało się, że hotele miały 20- i 30-procentowe spadki, a to oczywiście
wiązało się też z niższymi cenami za pokój i większymi rabatami.
Nawet ci najlepsi, u których jest najwięcej gości, potracili nawet po
10 proc. Jak wynika z danych GUS, najlepiej radził sobie warszawski
rynek hoteli 5-gwiazdkowych, jako jedyna kategoria miała obłożenie
ponad 60-procentowe (a i tak o kilka procent mniejsze niż rok wcześniej).
Całkiem dobre obłożenie notowały też 4-gwiazdkowe hotele z
Gdańska i Warszawy − ponad 55 proc. (chociaż w przypadku
Warszawy ta kategoria odnotowała 10-procentowy spadek w porównaniu
z 2008 rokiem). Niezłe jak na trudne czasy obłożenie miały
hotele 5-gwiazdkowe we Wrocławiu i w Krakowie czy 4-gwiazdkowe
obiekty w Krakowie, Wrocławiu czy Łodzi. Czyli wśród kategorii,
które najlepiej sobie radzą na rynku, znajdują się głównie hotele wyższych
kategorii z dużych miast.
W kategorii hoteli ekonomicznych największym powodzeniem cieszyły
się 1- i 2-gwiazdkowe hotele w Warszawie, 2-gwiazdkowe
hotele w Szczecinie, czy 3-gwiazdkowe obiekty w Białymstoku i Katowicach. Wszystkie miały obłożenie ponad 50 proc. Jednak kategoria
hoteli 1-gwiazdkowych (mimo analiz, że ich brakuje i powinno
się ich budować więcej) jest narażona na najniższą frekwencję.
1-gwiazdkowce w Poznaniu, Olsztynie, Zielonej Górze czy Opolu mają
obłożenie grubo poniżej, albo w okolicach 30 proc., i tak zazwyczaj
jest ich najmniej w całej bazie hotelowej miasta. Poniżej 35-procentową
frekwencję notujące też 2- i 3-gwiazdkowe w miastach średnie [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Rafał Szubstarski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *