Najsławniejsi hotelarze wszech czasów   POD PATRONATEM HOTELARZA

Ponad 400-stronnicowa książka „Najsławniejsi hotelarze wszech czasów”, która ukazać ma się pod koniec tego roku, to najbardziej kompleksowa na świecie publikacja o wybitnych hotelarzach. Jej autor, Krzysztof Woliński, w 36 rozdziałach opisuje niezwykłe historie 41 hotelarzy, którzy zbudowali hotelarstwo jakie znamy. Planuje wydać ją własnym sumptem. Część środków chce pozyskać poprzez platformę crowdfundingową https://zrzutka.pl/fyga9c . Liczymy, że wśród czytelników magazynu „Hotelarz” również znajdą się chętni do finansowego wsparcia tego ambitnego przedsięwzięcia

Ostateczna wersja książki powstawała prawie 15 lat. W tym czasie autor przeczytał i zgromadził dziesiątki książek obcojęzycznych oraz tysiące artykułów odnalezionych w sieci, w tym wiele zdigitalizowanych wycinków prasowych nawet z pierwszej połowy XX wieku. Wśród opisanych postaci znajdują się budowniczowie, konstruktorzy, deweloperzy, właściciele i managerowie hoteli, szefowie kuchni i gastronomii, kreatorzy marek hotelowych i twórcy całych łańcuchów.  Można z niej dowiedzieć się, jak powstały korporacje i sieci hotelowe m.in. Ritz, Hilton, Marriott, Radisson, Holiday Inn, Sheraton, Accor, Four Seasons, Days Inn, Hyatt, Best Western.

Dużo miejsca poświęcone zostało prawdziwym pionierom, którzy odeszli już w zapomnienie, ale mają olbrzymi wkład w rozwój profesjonalnego hotelarstwa. Te wybitne osobowości niewątpliwie podniosły rangę zawodu hotelarza i zbudowały prestiż całego przemysłu. Książka jest hołdem oddanym prawdziwym legendom światowego hotelarstwa, które na trwale zapisały się na kartach historii.

Poza dołożeniem się do sfinansowania tego projektu na https://zrzutka.pl/fyga9c   można też składać już zamówienia pod adresem famoushoteliers@gmail.com przed oficjalnym wejściem książki na rynek, które planowane jest na listopad/grudzień 2021 r.

W sierpniowym „Hotelarzu” jako Temat Numeru przedstawiamy wstępy wszystkich 36 rozdziałów, prezentujących sylwetki hotelarzy poczynając od…

Johannes Baur – Prekursor zawodowego hotelarstwa

Otwarcie w 1838 r. jego pierwszego hotelu stało się historycznym zwiastunem przejścia od tradycyjnych zajazdów i domów gościnnych do nowoczesnych hoteli. Johannes Baur przez niektórych uznawany jest za twórcę profesjonalnego hotelarstwa. Zapoczątkował on mianowicie nową generację szwajcarskich hotelarzy z wyjątkowymi umiejętnościami zarządzania świeżo wybudowanymi, dużymi obiektami noclegowymi, o których sława roznosiła się po całej Europie.

A także m.in.

George Pullman – Konstruktor hoteli na kołach

Ten amerykański przemysłowiec i konstruktor zasłynął jako twórca luksusowego hotelu na kołach. Jego koncepcja zrewolucjonizowała podróżowanie koleją na długich dystansach i stała się kołem napędowym dla takich przedsięwzięć jak Orient-Express, Train Bleu czy Golden Arrow. Jednak na kartach historii zapisał się również jako bogaty kapitalista, którego duma i pragnienie pełnej kontroli nad wszystkim przyniosły mu sukces w biznesie, ale zniszczyły reputację i zdrowie. Obecnie jego nazwisko kojarzone jest przede wszystkim z marką hoteli Pullman.

William Waldorf Astor i John Jacob Astor IV – Bogaci fundatorzy luksusowych hoteli

Dwaj kuzyni, którzy stali się spadkobiercami olbrzymiego majątku, rywalizowali między sobą o pozycję lidera w nowo powstającej amerykańskiej arystokracji. Jednym z najbardziej widocznych obszarów tej prywatnej wojny było hotelarstwo. Obaj budowali hotele, ale jeden chciał mieć je lepsze od drugiego. Dzięki temu w ciągu zaledwie kilkunastu lat Nowy Jork wzbogacił się o kilka eleganckich obiektów, które odcisnęły piętno na stylu architektonicznym Manhattanu. Ich jedyne wspólne przedsięwzięcie – Waldorf=Astoria stał się modelowym przykładem luksusowego amerykańskiego hotelu.

Cesar Ritz – Król hotelarzy i hotelarz królów

Cesar Ritz to bezapelacyjnie najwybitniejszy hotelarz XIX wieku. Ten z początku nieśmiały chłopiec z małej wioski, odkrył w sobie niewątpliwy talent do obsługi gości, który w połączeniu z ciężką pracą pozwolił mu osiągnąć szczyty w swojej profesji i zyskać miano „Króla hotelarzy”. Nazywano go również „Hotelarzem królów”, bo poprzez swoją reputację i autorytet potrafił sprawić, by europejscy monarchowie stali się jego stałymi gośćmi. Hotele, które wykreował, były klasą samą w sobie, a nazwisko Ritz do dzisiaj jest synonimem absolutnego luksusu i elegancji – nie tylko w hotelarstwie.

Conrad Hilton – Pionier globalizacji w hotelarstwie

Nazwisko Hilton dla wielu ludzi równoznaczne jest ze słowem hotel. Za swojego życia zbudował on bowiem największe imperium hotelowe na świecie. Na początku kariery kupował hotele nijakie, aby tchnąć w nie nowego ducha. Potem zasłynął poprzez przejmowanie najbardziej prestiżowych hoteli w Ameryce. A w końcu jako jeden z pierwszych hotelarzy ruszył na podbój rynku międzynarodowego. Conrad Hilton zmienił sposób prowadzenia biznesu hotelarskiego, łącząc najwyższe standardy wydajności, kontrolę finansów oraz nowoczesny komfort z najlepszymi tradycjami hotelarstwa. Nie bez przyczyny dziennikarka Seena Hamilton napisała o nim, że „nikt na świecie nie zrobił tak dużo, aby poprawić prestiż całego przemysłu, jak Hilton dla hotelarstwa”.

Merile Key Guertin – Mr. Motel, czyli ikona marki Best Western

Best Western już od ponad 40 lat jest jedną z największych marek hotelowych na świecie. Swój początek zawdzięcza hotelarzowi z Kalifornii, którego pierwotnym zamierzeniem było zorganizowanie sieci wzajemnie polecających się, niezależnych moteli i stworzenie dla nich wspólnej polityki marketingowej. Jak to określił David Kong, obecny prezes i CEO Best Western, „M.K. Guertin całkowicie przedefiniował przemysł hotelarski i zmienił hotelarzy z konkurentów we współpracowników”.

John Willard Marriott – Lider amerykańskiego przemysłu gościnnego

Kiedy w 1957 r. John Willard Marriott otworzył w Waszyngtonie swój pierwszy hotel, był to jedynie dodatek do jego imperium gastronomicznego, które powstało od małego stoiska z piwem korzennym. Po wielu latach okazało się jednak, że stanowił on fundament pod solidny biznes, który rozsławił nazwisko Marriott w całym świecie hotelarskim. Udało mu się to osiągnąć, bo w myśl zasady, że sukces nigdy nie jest ostateczny zawsze dążył do ciągłego doskonalenia poprzez praktyczne zarządzanie, dbałość o szczegóły oraz troskę o swoich pracowników.

Kemmons Wilson – Jeden z tysiąca, który wpłynął na XX wiek

Jako jedyny hotelarz został włączony przez londyński „Sunday Times” w poczet tysiąca osób, które wpłynęły na ostatnie stulecie. Jego zasługą było stworzenie Holiday Inn jednej z najważniejszych amerykańskich marek. Nazwano go również ojcem nowoczesnego hotelarstwa, bo wprowadził w swoich motelach oryginalne udogodnienia, które z czasem stały się standardem w całej branży. Wilson odniósł sukces na skalę globalną dzięki udostępnieniu dobrej jakości w przystępnych cenach i zapewnieniu swoim gościom przewidywalności produktu niezależnie od miejsca na świecie. 

Gerard Pelisson i Paul Dubrule – Architekci europejskiego hotelarstwa sieciowego

Historia giganta hotelowego Accor rozpoczyna się od przypadkowego spotkania w Lille dwóch młodych Francuzów, którzy po powrocie ze Stanów Zjednoczonych postanowili połączyć swoją wiedzę, umiejętności i talenty we wspólnym biznesie, nie mającym jeszcze we Francji silnej konkurencji. W tamtym czasie taką branżą było hotelarstwo, gdzie oprócz Paryża ciężko było znaleźć hotel o przyzwoitym standardzie i przygotowany do obsługi podróżujących na większą skalę. Nie dawano im szans na powodzenie, kiedy swoje pierwsze obiekty stawiali w miejscu dawnych kamieniołomów, na złomowisku czy buraczanym polu. Oni jednak stworzyli niezwykły duet, działający jak dobrze naoliwiony mechanizm, który oddawał serce i energię każdemu pojedynczemu projektowi. Dzięki temu stali się pionierami hotelarstwa sieciowego najpierw we Francji, potem w Europie, aż w ciągu czterech dekad zbudowali prawdziwie globalne imperium.

Więcej w sierpniowym wydaniu "Hotelarza".


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *