Ulga na zakup nowych technologii w hotelarstwie i gastronomii

Ulga na nabycie nowych technologii, pomimo kilkuletniej historii swojego istnienia oraz wymiernego wpływu na zmniejszenie podstawy opodatkowania, nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Dziwi to tym bardziej, że mogą z niej skorzystać prawie wszyscy podatnicy, a jej zastosowanie nie jest obwarowane zbyt wieloma warunkami.

 

Podatnik może skorzystać z tej ulgi pod warunkiem, że zakup dotyczy wiedzy technologicznej niewykorzystywanej na świecie przez okres dłuższy niż pięć lat oraz technologia ta ma zdolność udoskonalenia produktu lub usługi, co musi być potwierdzone przez niezależną od podatnika jednostkę naukową zdefiniowaną w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615). Pomimo że warunki te wyglądają na trudne do spełnienia, jest to tylko mylne pierwsze wrażenie. Listę takich jednostek publikuje w „Bazie wiedzy o nowych technologiach” Ministerstwo Gospodarki, przez co odszukanie jednostki, która podejmie się sporządzenia ekspertyzy i wystawienia przedmiotowego zaświadczenia, jest kwestią kilku chwil. Poza tym, jednostkami tymi są np. podstawowe jednostki organizacyjne uczelni (czyli np. wydziały), przez co spektrum miejsc, do których można się zwrócić, a które są przystępne dla każdej wielkości podatnika, jest naprawdę bardzo szerokie.

 

Przy jakich zakupach można skorzystać z ulgi?

Z ulgi nie skorzystamy przy zakupie środka trwałego, ani też kombinacji środka trwałego i komplementarnego oprogramowania. Można z niej skorzystać tylko przy zakupie wartości niematerialnych i prawnych (poprzez przeniesienie oraz korzystanie z praw), które spełniają ustawową definicję nowej technologii. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się obecnie różne systemy wspomagania zarządzania procesami, które optymalizują funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a w konsekwencji udoskonalają produkty, usługi, obsługę gościa i inne wskaźniki finansowe. Mogą to być dowolne wartości niematerialne i prawne, takie jak systemy IT (różnego rodzaju kompleksowe rozwiązania informatyczne dla obiektów hotelowych, gastronomicznych i rekreacyjnych) czy też opatentowane procesy zarządzania, pod wspomnianym już warunkiem spełnienia ustawowej definicji nowej technologii. W przypadku branży hotelarskiej i gastronomicznej, w których rosnące wymagania gości w coraz większym stopniu wymuszają na przedsi [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Dankowska, Katarzyna Stec

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *