11 maja odbyła się kolejna telekonferencja sztabu kryzysowego branż turystycznej / hoteli / targów / wydarzeń / rozrywki / przewozów z Polski Fundusz Rozwoju dotycząca procesu wprowadzanej w życie Tarczy Finansowej. Oto relacja ze sztabu.
Ze strony PFR w spotkaniu wzięli udział:
▪️Paweł Borys - Prezes PFR
▪️Tomasz Piotrowicz - Wice Prezes PFR
▪️Bartosz Marczuk - Dyrektor Departamentu PPK PFR
Sztab reprezentowali:
Bartosz Bieszyński - koordynator sztabu
Paweł Tyszkiewicz - SAR Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej / Klub Agencji Eventowych SAR
Olga Krzemińska-Zasadzka / Łukasz Adamowicz - Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT/ MICE
Beata Kozyra - Prezes Polska Izba Przemysłu Targowego
Paweł Niewiadomski / Andrzej Kindler - Polska Izba Turystyki
Sławomir Szulc / Piotr Henicz / Artur Matiaszczyk / Grzegorz Baszczyński - Polski Związek Organizatorów Turystyki
Krzysztof Męziński - Polska Izba Turystyki Młodzieżowej
Mikołaj Ziółkowski - Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych - SOIAR
Rafał Jańczuk - PSPA Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych
Marcin Wujec - Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych
Marek Ciechanowski - Izba Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej - ITRP
Piotr Zubrzycki - Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych
Marcin Mączyński - Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego - IGHP
Elżbieta Lendo - Harmony Polish Hotels
Andrzej Hulewicz - Mazurkas Travel / Incoming
Piotr Laskowski - Krakowska Izba Turystyki
Piotr Sućko - Funclub inicjatywa #przełóżnieodwołuj
Spotkanie dotyczyło:
- Statusu wdrażania Tarczy Finansowej szczególnie w aspekcie firm rozliczających się na zasadach VAT - marża;
- Statusu przygotowania do wdrożenia pomocy dla dużych firm;
- Możliwych dodatkowych form wsparcia dla naszego sektora, szczególnie dotkniętego kryzysem gałęzi polskiego przemysłu.
Kluczowe ustalenia:
▪️VAT marża:
od ostatniego czwartku / piątku system powinien działać prawidłowo;‼️
▪️ jego najważniejsza zmiana polegała na tym, że w przypadku informacji z danych US / KAS, iż dana firma rozlicza się metodą “VAT - marża”, to wtedy system do obliczenia wysokości subwencji bierze poziom deklarowanych we wniosku obrotów (nie “zaciąga” w takim wypadku z deklaracji VAT-7 co miało miejsce dotychczas);
▪️ najpewniej więc aktualne błędy wynikają z faktu, że na linii US / KAS => PFR system nie “wyłapuje” faktu, że dana firma jest właśnie rozliczana na zasadzie VAT - marży. Możemy to być zarówno błąd IT na co zwróci uwagę PFR, ale może to być również brak zaznaczania przez przedsiębiorców pola 63 w VAT-7 lub VAT-7k za 2019 i 2020 rok (wtedy system nie identyfikuje firmy jako płatnika VAT - marży i źle nalicza subwencję)
Odwołania:
W tym momencie PFR mocno się przygotowuje do kwestii odwołań / ponownych wniosków.
Dużą rolę będą miały w tym miejscu banki i opiekunowie klienta - pamiętajcie przy okazji, że np. banki mają już swoja ścieżkę reklamacji i jeśli np. nie zalegacie z ZUS / US i macie stosowne oświadczenia, to Wasz opiekun w banku może wykorzystać system służący do reklamacji / odwołań i pomóc Wam takie “drobniejsze” kwestie sprawnie rozwiązywać.
-Wykorzystanie subwencji PFR do przekazywania klientom zwrotów za rezygnację / odwołanie z imprezy turystycznej / produktu w naszych branżach:
▪️jak najbardziej można tak robić i w tym celu wykorzystywać subwencję;
-Tarcza finansowa dla dużych firm:
▪️jest w finale notyfikacji z UE;
▪️PFR spodziewa się uruchomienia tych narzędzi w przeciągu najbliższych 2 tygodni;
- Dodatkowe wsparcie dla sektora:
▪️poruszyliśmy również kwestię dodatkowego wsparcia dla naszego sektora szczególnie w okresie wczesnej jesieni kiedy to dotychczasowe środki z PFR będą się wyczerpywać, a okres 180 dni na zwroty się skończy;
‼️UWAGA jest absolutne zrozumienie ze strony kierownictwa PFR tej kwestii i otrzymaliśmy zapewnienie, że rozmowy w tym zakresie będą dalej wewnątrz instytucji rządowych prowadzone ponieważ cytując przedstawicieli PFR nie opłaca się przecież inwestować w firmy, które “w ciągu 4-5 miesięcy miałyby upaść”‼️
- Utrzymanie dotychczasowego sprawnego i bieżącego kontaktu pomiędzy sztabem, a PFR:
▪️ustaliliśmy dalszym bieżący kontakt jak dotychczas - przekażemy konkretne przypadki do analizy PFR, jak i tez sytuacje, które “wyrywają się” systemowi.
Komentarze