Większość pracowników i gości hoteli w Polsce jest zaszczepiona   KORONAWIRUS

Konieczność dostosowania się do pandemicznej rzeczywistości sprawiła, że hotele są obecnie jednymi z najbezpieczniejszych epidemicznie miejsc publicznych a branża hotelowa jest bardzo dobrze przygotowana w kwestii przeciwdziałania pandemii. Potwierdzają to nie tylko międzynarodowe badania, ale i opinie czołowych przedstawicieli tego rynku. Ponadto jak wynika z deklaracji przedstawicieli branży, większość pracowników i gości hoteli została już zaszczepiona przeciwko koronawirusowi.

fot. Adobe Stock

Hotelarstwo jest bez wątpienia najbardziej poszkodowaną przez pandemię branżą polskiej gospodarki. Pomimo ogromnych strat generowanych wciąż przez ten rynek, hotelarze włożyli ogromny wysiłek w dostosowanie swoich obiektów do reżimu sanitarnego, aby stworzyć warunki do wypoczynku gości w bezpiecznym otoczeniu. Wysiłek ten się jednak opłacił, bo jak potwierdzają dowody medyczne i naukowe z całego świata, hotele – działające w odpowiednim reżimie sanitarnym – nie są ogniskami wirusa SARS-CoV-2, stanowiąc marginalny odsetek miejsc publicznych, w których przenosi się wirus.

Hotele wdrożyły procedury, które zapewniają bezpieczeństwo

Zdecydowana większość hoteli w Polsce bardzo odpowiedzialnie podeszła do kwestii wdrożenia procedur bezpieczeństwa. Jak zapewnia Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego -Hotele, niezależnie od lokalizacji czy wielkości obiektu, przestrzegają obowiązujących branżę zasad bezpieczeństwa sanitarnego.

Jak podkreślają przedstawiciele sieci, hotele są bardzo dobrze przygotowane do bezpiecznej obsługi gości, także w czasie zagrożenia pandemicznego. Jak wyjaśnia Gheorghe Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, największej sieci hotelowej z polskim kapitałem -We wszystkich hotelach i obiektach należących do grupy PHH z największą starannością przestrzegamy procedur bezpieczeństwa, zaczynając od tego, że przy każdym wejściu do hotelu znajdują się środki do dezynfekcji rąk, poprzez zachowanie zasad dystansu społecznego, po egzekwowanie noszenia maseczek zarówno przez naszych gości, jak i przez obsługę.

Także hotele wypoczynkowe odpowiedzialnie podchodzą do zabezpieczenia bezpieczeństwa swoich gości i pracowników. Jak wyjaśnia Wiktor Wróbel, prezes zarządu spółki Nosalowy Dwór, -Wprowadziliśmy wiele procedur, które czasem są zupełnie niewidoczne dla naszych gości, a wiążą się z procesami dostaw towarów, magazynowania, transportu, logistyki, czy też funkcjonowania powierzchni wspólnych. Wdrożyliśmy także politykę bezpieczeństwa dla sektora MICE oraz gości indywidualnych „bezpieczniewNosalowym”, która opisuje szereg działań, które podjęliśmy w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszym gościom i pracownikom.

Niektóre sieci hotelowe w swoich działaniach wykraczają nawet poza wytyczne GIS. Sieć Focus Hotels powołała na początku pandemii specjalny sztab kryzysowy, którego głównym zadaniem było zapewnienie bezpieczeństwa gościom oraz pracownikom poprzez dopasowanie procedur operacyjnych. – Dzisiaj, gdy pandemia jest z nami ponad 600 dni, sztab funkcjonuje w niezmienionej formie i sprawuje funkcję kontrolną na bieżąco reagując na pojawiające się nowe wytyczne – wyjaśnia Dariusz Burel, członek zarządu Focus Hotels.

-Procedury czy zasady DDM to już rutyna w hotelach, nie mówiąc już basenach gdzie są systemy odkażania. Warto dodać, że według badań najwięcej przypadków covidowych jest w domach czy zakładach pracy, a hotelarstwo jest bezpieczne. Natomiast jedynym kluczem do normalności, jeśli kryzys w branży na koszt społeczeństwa ma się nie powtarzać co roku, są równolegle szczepienia i normalne życie, bo na razie według naukowców covid-19 z nami zostanie – podsumowuje Jan Wróblewski, współzałożyciel Zdrojowej Hotels.

Powrót do normalności dzięki szczepieniom

Przedstawiciele branży podkreślają rolę szczepień w unormowaniu sytuacji pandemicznej. - Dystans, dezynfekcja i maseczki to podstawowa zasada bezpieczeństwa sanitarnego w czasie pandemii, która nie podlega dyskusji. Pracownicy hoteli wykazują w tym zakresie odpowiedzialność. Warto też dodać, że ponad 60 proc. osób zatrudnionych w hotelach jest w pełni zaszczepionych. Dbamy w ten sposób o siebie i naszych gości. Średni poziom wyszczepienia społeczeństwa w Polsce przeciwko Covid-19 wynosi obecnie ponad 46 proc. W branży hotelarskiej jest on zdecydowanie wyższy – mówi Ireneusz Węgłowski.

Jak podkreśla prezes PHH, szczepienia przeciwko COVID-19 to obecnie najlepszy sposób przeciwdziałania rozpowszechnianiu się wirusa. -Dlatego też podjęliśmy wewnętrzną inicjatywę, w ramach grupy PHH, że wszyscy nasi pracownicy, którzy są zaszczepieni, otrzymają dodatkowy dzień wolny od pracy. Chcemy w ten sposób zachęcić do szczepień, które są bardzo ważnym krokiem w powrocie do normalności, ale również najlepszą drogą do tego, by cała gospodarka, w tym zwłaszcza turystyka i hotelarstwo, mogła wrócić na właściwe tory – wyjaśnia Cristescu.

Także hotelowi goście odpowiedzialnie podchodzą do tematu szczepień przeciwko koronawirusowi. --Według naszej wiedzy większość naszych gości, którzy udzielają takich informacji, jest zaszczepiona. Niestety nie mamy prawnego upoważnienia do wymagania takiej informacji od wszystkich gości, co też zarówno ja, jak i wielu hotelarzy regularnie podnosi już od maja tego roku. W związku z tym nie mamy tych informacji od wszystkich naszych gości. Jeżeli chodzi o pracowników, tu również musimy (z racji braku odpowiednich przepisów) polegać na dobrowolnych deklaracjach. Pokazują one, że jedynie ok. 6 proc. ankietowanych pracowników nie zamierza się szczepić, podczas gdy do końca września ponad 65 proc. ankietowanych pracowników już było zaszczepionych bądź miało wkrótce się zaszczepić. Uważam, że - szczególnie w zestawieniu z ogólnym nastawieniem do szczepień w Polsce - to naprawdę dobre wyniki – mówi Wiktor Wróbel i dodaje – ale to już po stronie administracji państwowej leży ogólne uświadomienie obywateli co do tego, jak dużym zagrożeniem jest cały czas COVID-19.

Potwierdza to także przedstawiciel sieci Focus -Do dnia dzisiejszego rząd nie dał nam formalnej możliwości sprawdzenia poziomu zaszczepienia wśród naszych pracowników. Jest to sytuacja, nad która powinniśmy ubolewać – dodaje Dariusz Burel i podsumowuje – Patrząc na statystyki naszych gości, niemal wszyscy deklarują, że są zaszczepieni. Powstałe równanie „zaszczepieni Gości + reżim sanitarny” pozwala podtrzymać tezę, że hotele Focus są bezpiecznym miejscem odpoczynku oraz pracy. Potwierdzają to również liczne kontrole oraz audyty.

Wysoki poziom zaszczepienia wśród pracowników i gości nie dziwi, bo to ludzie otwarci na świat, bardziej świadomi. Z drugiej strony nie dają się zwariować straszeniem, że niektóre wyjazdy są niebezpieczne czy nielogicznymi regulacjami. Ostatnio słychać o kontrolach w zakładach pracy, które przesuwają do innych zadań lub weryfikują niezaszczepionych gdy to korzystne dla społeczeństwa – dodaj na koniec Jan Wróblewski.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *