Hotel Trends 2020/2021: spotkanie branży w niecodziennych okolicznościach   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Kolejna, ósma już edycja Hotel Trends Poland & CEE z powodu sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 zmieniła nie tylko tradycyjny listopadowy termin na styczeń kolejnego roku, ale też podobnie jak ostatnia, majowa konferencja „Hotelarza”, zorganizowana została jako wydarzenie hybrydwe. W tym roku hasłem przewodnim wydarzenia było "Future of Hospitality Industry". W hotelu Renaissance trwały merytoryczne dyskusje prowadzone przez ponad 35 panelistów i moderatorów, natomiast w systemie online udział w debatach konferencyjnych wzięło niemal 400 przedstawicieli branży. Konferencja została zorganizowana przez wydawcę magazynu „Hotelarz”, pod patronatem merytorycznym firmy doradczej Pro Value. Partnerami strategicznymi forum zostały firmy Polski Holding Hotelowy oraz Samsung Electronics, natomiast Platynowymi, sieć hotelowa Marriott International oraz firmy Mextra i UPC Biznes.

- Sytuacja związana z pandemią i przedłużające się restrykcje sanitarne, podobnie jak przy majowej edycji, zmusiły nas także teraz do zmiany terminu i formuły konferencji, która od siedmiu lat rokrocznie odbywała się w listopadzie. Byliśmy jednak zdeterminowani, aby wydarzenie się odbyło. Branża czekała na spotkanie dotyczące aktualnych, najbardziej istotnych kwestii w kontekście nowych wyzwań, wobec których stanęli wszyscy działający na tym rynku.  – powiedział Krzysztof Gonciarek, członek zarządu Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia, wydawca „Hotelarza". – Dzięki zaangażowaniu zespołu i wsparciu partnerów zorganizowaliśmy drugą konferencję hybrydową na taką skalę: stacjonarną dla panelistów, z zapewnieniem reżimu sanitarnego, oraz dla kilkuset uczestników - z dostępem i możliwością interakcji online.

- Zaangażowanie i determinacja wydawcy magazynu "Hotelarz" pozwoliły na zorganizowanie profesjonalnego wydarzenia na wysokim poziomie - pomimo wielu przeciwności, ograniczeń i dynamicznie zmieniających się przepisów dotyczących organizacji tego typu spotkań. Jest mi niezmiernie miło,  że Pro Value ponownie otrzymało szansę współpracy przy organizacji Konferencji Hotel Trends Poland & CEE w roli  partnera merytorycznego – powiedziała Dorota Malinowska, partner w firmie ProValue.

Hotel Trends Poland&CEE, po oficjalnym powitaniu gości i uczestników przez Rafała Szubstarskiego, redaktora naczelnego magazynu Hotelarz oraz Dorotę Malinowską, współzałożycielkę firmy ProValue, otworzyło wystąpienie eksperckie online Jakuba Klimczaka, Busines Development Managera z STR, który przedstawił sytuację branży hotelowej zmieniającą się w zależności od sytuacji epidemicznej na świecie, najnowsze dane ze świata oraz Europy Środkowo-Wschodniej, a także bieżące trendy branżowe.

O tym, jak pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wpłynęła na hotelarstwo jako formę lokaty kapitału, o nowych wyzwaniach w tej zmiennej rzeczywistości, a także o strategiach przetrwania podczas przedłużającego się kryzysu i możliwych scenariuszach rozwoju sytuacji w pierwszym panelu „Czy hotele to wciąż atrakcyjna forma lokaty kapitału?” rozmawiali liderzy rynku - prezesi czołowych grup hotelowych i właściciele obiektów. W rozmowie moderowanej przez Dorotę Malinowską wzięli udział: Rune Askevold - dyrektor zarządzający Puro Hotels, Rudolf Grossmayer - dyrektor zarządzający UBM Development AG, Markus Lehnert - wiceprezes Międzynarodowego Działu Rozwoju Marriott International, Andrzej Wójcik - prezes zarządu Satoria Group i Jan Wróblewski – współzałożyciel Zdrojowa Invest & Hotels. Eksperci zwracali uwagę na niepewność związaną z decyzjami rządu, w tym szczególnie restrykcyjną politykę wobec hoteli w Polsce oraz na niewielkie wsparcie dla branży. Rozważali również możliwe scenariusze dla branży na ten rok oraz podkreślali konieczność racjonalnego i elastycznego podejścia w działaniach w zmiennej, kryzysowej sytuacji.

Uczestnikami panelu finansowego „Skąd wziąć kapitał w trudnych czasach? Finansowanie bankowe, a może obligacje?” byli: Piotr Jankowski – CFA, wiceprezes zarządu Michael / Ström Dom Maklerski SA, Agnieszka Kaczyńska - dyrektor Departamentu Nieruchomości i Inwestycji Strukturyzowanych firmy mLeasing, Paulina Mazurkiewicz-Kurek - dyrektor finansowy Polskiego Holdingu Hotelowego, Małgorzata Nesterowicz - dyrektor ds. Sektora Usług i Firm Rodzinnych w Santander Bank Polska oraz Łukasz Płoszyński - wiceprezes zarządu Focus Hotels. Praktycy branżowi wraz z moderatorem, Tomaszem Pieniążkiem, partnerem w Mumotive Consulting Group, wiceprezesem zarządu IGHP, rozpoczęli dyskusję od wymienienia opinii, kiedy rynek hotelowy wróci na normalne tory, zacznie wykazywać zyski przynajmniej z poziomu lat 2018/2019 i inwestować. Rozmówcy wskazywali na rok 2023 lub 2024. W dalszej części rozmowy toczyły się wokół zagadnień związanych z finansowaniem hotelarstwa przez instytucje finansowe, w tym emisji obligacji jako interesującej alternatywnej formy finansowania. Paneliści dyskutowali także o restrukturyzacjach i sposobach utrzymania płynności finansowej, a także obecnych relacjach i współpracy między bankami a właścicielami hoteli czy dzierżawcami.

Trzecia dyskusja konferencji Hotel Trends Poland&CEE "Future of Hospitality Industry", czyli panel inwestorów „Czego uczy inwestorów obecny kryzys” prowadzona przez Rafała Szubstarskiego - redaktora naczelnego magazynu Hotelarz była rozmową o doświadczeniach i wnioskach inwestorów oraz właścicieli hoteli, które wyciągają oni z obecnej sytuacji, a które dotyczą różnych obszarów funkcjonowania obiektów, a nawet całych grup. Rozmawiano o trudnych decyzjach związanych z wprowadzeniem nowych, dopasowanych do sytuacji pandemicznej modeli funkcjonowania, o utrudnionych procesach i procedurach administracyjnych, decyzjach rządowych wpływających na branżę, współpracy z bankami oraz samorządami lokalnymi, a także o rozwiązaniach, które trzeba było rozpatrywać w zakresie utrzymania płynności czy kadr. Gośćmi Rafała Szubstarskiego byli: Marcin Górzyński – prezes Grupy Aquila, Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche, Artur Kozieja - inwestor, prezes spółki Europlan, właściciel hoteli Metropolo w Krakowie i Lake Hill Resort&SPA w Sosnówce, Wiktor Wróbel - prezes zarządu spółki Nosalowy Dwór oraz Maciej Zientara - Założyciel Grupy Hotelowej PI Apartamenty&Hotele i Grupy Deweloperskiej Supernova.

Kolejna rozmowa ekspercka, panel sieci hotelowych „Rozwój sieci hotelowych w dobie COVID-19”, była moderowana przez Dorotę Malinowską, współzałożycielkę firmy ProValue. Jej gośćmi byli: Roman Jakubowski - dyrektor handlowy, członek zarządu Unihouse SA, Miguel Martins - dyrektor ds. rozwoju w Europie Północnej w IHG, Janusz Mitulski - starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkowo-Wschodnią Marriott International, Wojciech Popis - wiceprezes VHM Hotel Management, Magdalena Sekutowska - dyrektor ds. rozwoju na Europę Wschodnią, Hilton Worldwide oraz Jacek Stasikowski - Development Director Poland w Accor. Dyskusja praktyków branżowych skupiała się na sytuacji na rynku hotelowym w 2020 z perspektywy sieci i ich partnerów biznesowych, a także różnych aspektów2) prowadzenia działalności bieżącej. Omawiano prowadzone w trwającej sytuacji pandemicznej projekty i inwestycje, plany na przyszłość oraz efekty zeszłorocznych działań sieci, a także przedstawiano sposoby, w jakie sieci pomagają hotelarzom przetrwać ten trudny czas. 

Panel operacyjny „Optymalizacja kosztów działalności operacyjnej”, moderowany przez Radosława Altheima - dyrektora generalnego Q Hotels gościł Wojciecha Budzowskiego - dyrektora generalnego, Nosalowy Dwór Resort & SPA w Zakopanem, Artura Derelę - dyrektora hotelu Courtyard By Marriott Warsaw Airport, Marka Hilla – członka zarządu Gwiazda Morza Hotel Management, Joannę Kuleszę - Head of Customer Success z firmy Profitroom, Pawła Lewtaka - dyrektora generalnego hotelu Polonia Palace oraz Kajetana Makowca - Key Account Manager, IT Enterprise B2B, Samsung Electronics. Rozmowa rozpoczęła się pytaniem do praktyków o różne sytuacje i mniej lub bardziej niestandardowe decyzje oraz działania, które zarządzający hotelami podjęli, aby zminimalizować skutki obostrzeń związanych z pandemią. Przedstawiano doświadczenia od najwcześniejszego etapu pandemii po kolejną jej falę, m.in. te związane z optymalizacją kosztów w hotelach oraz cięciem kosztów stałych, w tym redukcją kosztó3)w umów outsourcingowych, renegocjonowaniem warunków wynagrodzeń czy z walką o zachowanie poziomu zatrudnienia. Sporo uwagi poświęcono również  utrzymaniu jakości usług, marketingowi, niestandardowym działaniom i budowaniu relacji z marką w tej trudnej, zmiennej sytuacji. Podkreślano zaangażowanie kadr hotelowych, ich wsparcie i zrozumienie okazywane w kryzysowej sytuacji ekonomicznej, w jakiej znalazła się branża.

Wojciech Liszka – Właściciel, prezes, Z-Factor poprowadził ostatnią dyskusję ekspercką, panel MICE „Konferencje po pandemii. Czy hotele są w stanie bez nich żyć?”. Jego gośćmi byli tacy eksperci, jak Michał Kozak - prezes zarządu Hotelu Arłamów, Elżbieta Nitsze - dyrektor generalna hotelu Airport Hotel Okęcie, Alicja Panasiuk - dyrektor Zespołu ds. Kluczowych Klientów na Polskę i Kraje Nadbałtyckie, Accor Hotels oraz Katie Ramsay - dyrektor regionalna ds. sprzedaży i dystrybucji z sieci Marriott International. Hotelarze nakreślili, jak fale pandemii wpłynęły na ten sektor biznesu w ciągu ostatnich 11 miesięcy, ale też rozmawiali o rozwiązaniach związanych z funkcjonowaniem tej sfery w nowych warunkach, inwestycjach infrastrukturalnych poprawiających bezpieczeństwo zdrowotne, czy procedurach, które hotele wprowadzają, aby dopasować się do nowej rzeczywistości, w tym postpandemicznej. Paneliści omawiali również formy hybrydowe czy online wydarzeń, wskazując na to, że jednak wszyscy potrzebują tradycyjnej formuły spotkań. Hotelarze liczą, że rynek spotkań odbuduje się po zluzowaniu restrykcji oraz wyszczepieniu większości populacji, ale wskazują, że trudno przewidzieć kiedy, bo sytuacja jest nadal nieprzewidywalna.

- Po majowej konferencji było nam łatwiej drugi raz zorganizować spotkanie branżowe w konwencji hybrydowej, choć prawie do końca wierzyliśmy, że tym razem uda nam się spotkać stacjonarnie. Nadal ta forma jest tylko substytutem, dzięki niej jednak możemy dotrzeć do przedstawicieli branżowych z najnowszą wiedzą i opiniami czy doświadczeniami przedstawianymi przez najlepszych ekspertów w swoich obszarach. Mamy nadzieję, że kolejna konferencja pozwoli nam wszystkim spotkać się w normalnych warunkach, w przestrzeni hotelowej – powiedział Rafał Szubstarski, redaktor naczelny magazynu "Hotelarz".


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Hotel Trends 2020/2021: spotkanie branży w niecodziennych okolicznościach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *