W rankingu „Hotelarza” 7NAJ (bo w siedmiu kategoriach), w którym wyróżniamy ludzi, hotele, marki i sieci za ich NAJwiększy wpływ na polski rynek hotelarski, tytuł CZŁOWIEKA ROKU zdobył Gheorghe Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, a nominację Miguel Martins – szef rozwoju sieci IHG w Europie Północnej.
Gheorghe Marian Cristescu już dwukrotnie zdobył tytuł Człowieka Roku Polskiego Hotelarstwa. W 2012 r. jeszcze jako dyrektor sieci Best Western na Polskę, gdy w ciągu roku dwukrotnie zwiększył jej portfolio i w 2018 r. jako prezes spółki Chopin Airport Development (przekształcanej wówczas – według jego wizji – w Polski Holding Hotelowy, którego celem było skonsolidowanie zasobów hotelowych należących do spółek skarbu państwa), gdy powiększył portfolio grupy nawet ponad dwukrotnie. Wtedy działało w niej osiem hoteli z ok. 1,1 tys. pokoi. Teraz PHH to już największa polska grupa hotelowa z 28 obiektami i blisko 3 tys. pokoi, która wkrótce ma się powiększyć o kolejne podmioty.
Ale tytuł Człowieka Roku 2020 Gheorghe Cristescu zdobył za konkretne działania w 2020 r. A w obecnym pandemiczym roku zarządzana przez niego grupa była najbardziej aktywną siecią na polskim rynku, zarówno pod względem stricte hotelarskim, jak i działań prospołecznych. Od strony czysto hotelarskiej – podpisano umowy z największymi sieciami na wprowadzenie pod globalne marki ośmiu hoteli: z siecią Marriott na Le Meridien w Krakowie (obecny hotel Royal) oraz Four Points by Sheraton we Wrocławiu (Wieniawa) i Poznaniu (Ikar), z IHG na voco w Katowicach (Hotel Katowice) i Holiday Inn Express w Lublinie (Huzar), a z siecią Best Western na Aiden by Best Western w Łodzi (Reymont) oraz na Best Western Plus w Olsztynie (Kopernik) i Rzeszowie (Hetman). Do tego zakończono generalny remont Courtyard by Marriott oraz zainwestowano w modernizacje obiektów w Helu, Juracie, Szczyrku, Toruniu i Olsztynie. Te wszystkie działania przyczyniają się do podniesienia jakości całego polskiego hotelarstwa, jak i poszczególnych rynków lokalnych, a Polska staje się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem dla turystów i gości biznesowych, na czym wszyscy mogą tylko zyskać.
Ale na szczególne docenienie zasługują działania społeczne PHH w czasie pandemii inicjowane przez Gheorge’a Cristescu. Od udostępnienia swoich obiektów na hotele dla medyków i stworzenie fundacji Hotele dla Medyków przez dostarczanie posiłków przygotowywanych w hotelach PHH pracownikom służb medycznych oraz wsparcie swoimi przeszkolonymi pracownikami infolinii NFZ, a później GIS po udostępnienie hotelu Renaissance dla małych pacjentów onkologicznych Instytutu Matki i Dziecka. Wszystkie te działania, poza ich wagą społeczną, budują też po prostu pozytywny wizerunek całego polskiego hotelarstwa.
Do tytułu Człowieka Roku nominowaliśmy też Miguela Martinsa, który w tym roku awansował z funkcji dyrektora rozwoju sieci IHG w Europie Wschodniej i Turcji na szefa rozwoju w regionie Europy Północnej. W dużej mierze zawdzięcza ten awans swoim osiągnięciom na polskim rynku. Tylko w 2020 roku sieć IHG powiększyła się o trzy hotele w Warszawie z blisko 600 pokojami (najwięcej nowych pokoi ze wszystkich sieci) oraz podpisała umowy na cztery następne w Kołobrzegu (Crowne Plaza), Katowicach (voco), Gdańsku i Lublinie (Holiday Inn Express) z ponad 900 pokojami (największy wzrost ze wszystkich sieci działających w Polsce). Łącznie pod markami IHG w Polsce działa już 15 hoteli z 2,7 tys. pokoi i podpisano umowy na 15 kolejnych z ok. 3 tys. pokoi. A gdy Miguel Martins zaczynał pracę w 2015 r. jako dyrektor ds. rozwoju w Polsce w portfolio sieci było sześć hoteli z niespełna 1,2 tys. pokoi i jeden hotel w przygotowaniu.
LUDZIE ROKU „HOTELARZA”
2019: Janusz Mitulski
2018: Gheorghe Cristescu
2017: Jan i Szymon Wróblewscy
2016: Władysław Grochowski
2015: Gilles Clavie
2014: Ireneusz Węgłowski
2013: Małgorzata Morek
2012: Gheorghe Cristescu
2011: Andrzej Dowgiałło
2010: Jan Wójcikiewicz
2009: Wiesław, Leszek i Tadeusz Likusowie
Szanowni Państwo. Z coraz mniejsza ochotą spoglądam na Państwa publikacje, zwłaszcza w sytuacji w których wpisujecie się w PRowe zagrywki promocyjne „Barona” polskiego hotelarstwa. Czy naprawdę w tym trudnym dla hotelarzy roku, kiedy wszyscy którzy ledwo co pływają na powierzchni utrzymując pracowników przy zerowych przychodach, płacąc niebotyczne rachunki i zobowiązania, nie zasługują na wyróżnienie? Hotelarz po raz kolejny wypisuje laurkę dla politycznie poprawnego Prezesa konglomeratu a la socjalistyczny Orbis, który owszem w swoich PRowych działaniach jest bardzo celowy, ale to rozdawnictwo nie może być wyróżnieniem. Swoja drogą, ciekawe kiedy PHH opublikuje swoje wyniki finansowe? Mając komfort zarządzania spółką Skarbu Państwa, można sobie pozwolić na wiele ciekawych inicjatyw, niekonieczne martwiąc się o inne zobowiązania, bo przecież PHH nie może zbankrutować? Pan Cristescu chętnie fotografuje się wszędzie gdzie może, szkoda że zgodnie z publikacjami innego medium, unika możliwości zadania pytań online na żywo, bo mnie np interesowałoby czy PHH ma wytyczone cele finansowe i jak wyglądała ich realizacja przed pandemia za przewodnictwa Pana? Czy Hotelarz Roku, może pochwalić się na jakim % udało mu się obniżyć koszty funkcjonowania grupy vs % spadek przychodów jaki niewątpliwie też ich dotknął? No i jaki profit osiąga na zakwaterowaniu medyków w hotelu Regent, na które swoją drogą nie kojarzę aby było rozpisane postępowanie przetargowe, ale tu mogę się mylić za co przepraszam.
Drogi Hotelarzu
Czy warto było się sprzedać państwowej spółce PHH?
Jesteście coraz mniej wiarygodni.
A wybór roku powinniście chyba nazwać: Żenada Roku Polskiego Hotelarstwa…