Sabina Bartyzel, SVP Operations Accor Eastern Europe: Pasja do podróżowania pozostaje niezmienna   MATERIAŁ PARTNERA

Co jest najważniejszą lekcją i nauką dla całej branży hotelarskiej po doświadczeniach z pandemii? Jakie są kluczowe wyróżniki czy najważniejsze wyzwania w hotelarstwie?

S.B.: Przez ostatnie dwa lata w hotelarstwie jeszcze bardziej wzrosło znaczenie elastyczności i adaptowalności do zmieniającego się otoczenia. Dzisiaj szybkość działania, responsywność i kreatywność stają się kluczowe dla biznesu. Do tego dochodzi znacznie wyższa tolerancja i odporność na stres, który jeszcze bardziej towarzyszył nam w ostatnim czasie. Na znaczeniu w hotelarstwie mocno zyskuje też digitalizacja, która przyspieszyła na niespotykaną do tej pory skalę. Ostatnie miesiące pokazały nam przede wszystkim, jak ważny jest kontakt z drugim czlowiekiem, wzajemne relacje, możliwość spotkań face to face, emocje i doświadczenia które były, są i pozostaną integralną częścią hotelarstwa. 

Branża cały czas stopniowo odbudowuje się. Cieszymy się, że ludzie chcą podróżować i jak pokazuje nasz Travel Trends Report – ponad 80% osób planuje wyjazdy w 2022 roku. Co więcej, 53% Polaków chce podróżować więcej niż przed 2020 rokiem – oscylując między dwoma a czterema wyjazdami. To napawa optymizmem.

Skoro o tym mowa – jak zmienił się dzisiaj profil gościa hotelowego? Czego oczekują i wymagają wasi goście? Jakie znaczenie odgrywa digitalizacja?

S.B.: Dzisiaj co piąta osoba przyznaje się do zmiany podejścia, jeżeli chodzi o wyjazdy i pobyty w hotelach. Goście chcą przede wszystkim korzystać z nowoczesnych technologii, by mieć gwarancję wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Gdy ostatnie miesiące pokazały znaczenie wzajemnych relacji i pozostawania w kontakcie, technologie przyszły z pomocą, pozwalając nam być blisko rodziny, przyjaciół, gości czy partnerów biznesowych. Jednak należy podkreślić jeden element – dla nas technologie to szansa na kierowanie się potrzebami naszych gości i usprawnienie wzajemnych interakcji, a nie zastąpienie ich.

Oprócz digitalizacji goście szukają dzisiaj elastycznych ofert, które zagwarantują im jak największą personalizację i bezpieczeństwo. Czymś, co coraz mocniej widać w hotelarstwie jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialne podejście do podróżowania. Większość gości zwraca uwagę na kwestie ochrony środowiska i jest coraz bardziej świadoma ekologii i proekologicznych rozwiązań.

Wspomina Pani o rosnącej świadomości działań skierowanych na ochronę środowiska i zrównoważony rozwój. Jak to wygląda w branży hotelarskiej?

S.B.: Odpowiedzialne podejście jest bardzo ważne w czasach, gdy stoimy w obliczu kryzysu klimatycznego. Biznes, jak i sami goście, coraz częściej patrzą na to, jakimi działaniami CSR może pochwalić się ich potencjalny partner. W Accor zrównoważone podejście obejmuje całość operacji – nie tylko w kwestii codziennego funkcjonowania hotelu, ale już na etapie projektowania. Cieszę się, że możemy pochwalić się projektami takimi jak Mercure Katowice Centrum – hotel który otworzyliśmy we wrześniu ubiegłego roku, zbudowany według najwyższych ekologicznych standardów i certyfikatów, takich jak np. platynowy certyfikat LEED w kategorii Building Design and Construction.

Jako grupa do końca 2021 roku posadziliśmy ponad 10 mln drzew, a w większości pokoi hotelowych wyeliminowaliśmy materiały papierowe. Zobowiązaliśmy się do usunięcia wszystkich plastikowych przedmiotów pozostających w kontakcie z gościem do końca 2022, redukcji food waste o 50% do 2025 oraz do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Co więcej, wprowadziliśmy również pilotaż kalkulatora śladu węglowego dla naszych gości, który umożliwia całkowitą neutralizację śladu ich pobytu poprzez inwestycję np. w posadzenie określonej liczby drzew czy wsparcia wybranej proekologicznej fundacji. Temat bardzo ważny i cieszę się, że mogę mieć wpływ na tempo działań, będąc częścią grupy pracującej nad eliminacją plastiku. Ostatnio przeprowadziliśmy badania na temat jednorazowych kosmetyków w hotelach, z których wynika, że dla 95% gości wymiana na dyspensery jest bardzo ważna. Dodam, że nie dotyczy to tylko hoteli midscale, ale i premium czy lux. W hotelach montujemy energooszczędne instalacje, panele fotowoltaiczne, systemy monitorowania zużycia energii, zbierania wody deszczowej, gromadzenia energii, stacje ładowania samochodów elektrycznych i wiele innych. Rosnąca świadomość wpływu biznesu, jak i indywidualnego konsumenta na środowisko to ważny trend. Dzięki zaangażowaniu w działania proekologiczne kreujemy odpowiedzialne społecznie hotelarstwo, stając się inicjatorem zmian dla całej branży.

Digitalizacja, zrównoważone podejście i ekologia, na co jeszcze zwraca uwagę dzisiejsze hotelarstwo? Jakie koncepty hotelowe zyskują na znaczeniu?

S.B.: Dzisiaj hotelarstwo rozwija się w kierunku rozbudowy konceptów i marek lifestylowych. Accor jest globalnym liderem w segmencie hoteli lifestyle, dzięki portfolio 11 rewolucyjnych marek takich jak Tribe, Mama Shelter, 25h, Jo&Joe czy mój ulubiony SO. Dzisiaj hotelarstwo to też projekty, które oferują pobyty typu extended stay – połączenie usług hotelowych z funkcjonalnością apartamentów wyposażonych m.in. w aneksy kuchenne. Nasza oferta rozwija się bardzo dynamicznie i jesteśmy dumni z posiadania marek jak: Adagio, Novotel Living, Hyde Living, Mondrian Living czy Mantra.

Jak wyglądają plany Accor na 2022 rok?

S.B.: Warto podkreślić, że jako globalny lider branży nie zwolniliśmy tempa i z powodzeniem zamknęliśmy ubiegły rok z listą 89 podpisanych kontraktów na w sumie 13 tys. pokoi w regionie Europy Północnej. Udało się nam utrzymać silną pozycję w regionie z 39% udziałem w rynku hoteli markowych w podpisanych kontraktach. W 2022 roku planujemy otworzyć ponad 300 obiektów na całym świecie, co jest jednym z najbardziej ambitnych planów w branży. W okresie przed pandemią codziennie otwieraliśmy jeden hotel i dzisiaj wracamy do tej częstotliwości.

Europa Wschodnia posiada silne portfolio z planowanymi otwarciami w takich krajach jak np. Albania, Chorwacja, Węgry, Czarnogóra i Rumunia. W Polsce planujemy dalszy rozwój jednej z najpopularniejszych marek hotelowych – Mercure, do której dołączą hotele w Białymstoku i Szklarskiej Porębie. W Szczecinie otworzymy nowy ibis Styles, a w najbliższych latach do naszej oferty dołączą pierwsze hotele Mövenpick w Kołobrzegu, Wrocławiu, Poznaniu, Zakopanem i Karpaczu. Rozwój jest przyszłościowy, a nasza oferta odzwierciedla silną wiarę w ożywienie rynku i zaufanie naszych partnerów do nas jak również do całej branży. Życzę udanego 2022 J!


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *