Ghelamco sprzedaje kompleks Crown Plaza – Holiday Inn Express The HUB za 69 mln euro   TRANSAKCJE

Ghelamco sprzedaje hotelową część kompleksu The HUB z Crowne Plaza i Holiday inn Express z 430 pokojami w Warszawie za 69 mln euro (ok. 307 mln zł) francuskiemu funduszowi nieruchomościowemu Corum XL. Transakcja ma się zakończyć na początku przyszłego roku. Wcześniej sprzedane zostały firmie Google Poland za 582,7 mln euro (ok. 2,7 mld zł) połączone z nim dwa biurowce.

Na kompleks The Warsaw HUB składają się trzy budynki – dwa, sprzedane w marcu 2022 r., 130-metrowe biurowce i 86-metrowa wieża hotelowa połączone ze sobą pasażem handlowo-usługowym, również sprzedanym w transakcji z Google Poland. Firma była jednym z największych najemców w biurowcu, wynajmując tam 20 tys. m kw. z oferowanych 75 tys.  Sprzedaż The Warsaw HUB było największą pojedynczą transakcją biurową w historii rynku polskiego oraz Europy Środkowo-Wschodniej.

W sierpniu tego roku Ghelmaco poinformowało o podpisaniu umowy przedwstępnej na sprzedaż części hotelowej funduszowi Corum XL, a transakcja miała zostać dopięta do końca października. Pod koniec października podpisano jednak aneks do umowy, według którego „płatność na poczet ceny sprzedaży została podzielona na zaliczkę na poczet ceny w kwocie 40.000.000,00 EUR powiększoną o znajdującą zastosowanie stawkę podatku od towarów i usług, płatną w dacie zawarcia Aneksu oraz drugą płatność na poczet ceny w kwocie 29.000.000,00 EUR powiększoną o znajdującą zastosowanie stawkę podatku od towarów i usług płatną w dacie zawarcia umowy przyrzeczonej”. Jednocześnie „strony planują zawrzeć umowę przyrzeczoną, najpóźniej w dniu 31 stycznia 2024 r., z zastrzeżeniem możliwości przedłużenia tego terminu w określonych przypadkach najpóźniej do dnia 29 marca 2024 r.” Fundusz Corum XL z centralą w Paryżu, zarządzany przez Corum Asset Management, jest w Polsce właścicielem kilku budynków biurowych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.

21-piętrowy kompleks zarządzany przez sieć IHG Hotels & Resorts z 212-pokojowym Crowne Plaza i 218-pokojowym Holiday Inn Express na niższych piętrach o łącznej powierzchni 21 tys. m kw. otwarty został przy Rondzie Daszyńskiego w listopadzie 2020 r.  Oferuje również restaurację Nova Wola, Signature Bar w lobby, skybar The Roof na ostatnim piętrze, siłownię, saunę oraz centrum konferencyjne o powierzchni ponad 1,4 tys. m kw. z 30 salami.

Ponieważ w ostatnich latach na rynku hotelowym nie dochodziło do większych transakcji, eksperci zwracają uwagę, że trudno jest obecnie o rynkowy benchmark przy tego typu umowach. Na podstawie umowy między Ghelamco a Corum XL cena za pokój wynosi 160 tys. euro, pamiętając, że są to dwa hotele w różnych kategoriach: Crowne Plaza w kategorii 4+, a Holiday Inn Express 3-gwiazdkowej, należałoby więc dodać mniej więcej 40 tys. za pokój w Crowne Plaza i tyle samo odjąć w Holiday Inn Express. Cena za m kw. wynosi ok. 3,3 tys. euro.

W tym roku Satoria Group kupiła od Capital Park dzierżawiony od startu w 2018 r. hotel Hampton by Hilton na Starym Mieście w Gdańsku ze 174 pokojami o łącznej powierzchni blisko 8,9 tys. m kw. Jego wartość księgowa oszacowana została na 17 mln euro, czyli blisko 100 tys. euro za pokój (ok. 1,9 tys. za m kw.), choć cena sprzedaży była niższa. Jak wynika z raportu giełdowego Capital Park SA za pierwsze półrocze tego roku: „CP SA sprzedało udziały CP Gdańsk za 7,3 mln euro (w tym 2 mln euro zostało alokowane do udziałów, a 5,3 mln do pożyczek) spółce Polskie Projekty Inwestycyjne [należącej do Satoria Group]. Grupa rozpoznała 4 mln zysku na sprzedaży spółki CP Gdańsk”. Jednocześnie Capital Park szacował NOI – docelowy średni roczny zysk operacyjny netto, przyjęty w raportach z wyceny nieruchomości, na poziomie 6,7 mln zł rocznie.

Przed pandemią w 2018 r. 4-gwiazdkowy Park Inn by Radisson w Krakowie ze 152 pokojami sprzedany został 26 mln euro (ok. 170 tys. za pokój). W 2016 r. krakowski Sheraton Grand z 232 pokojami za 70 mln euro, osiągając najwyższą cenę za pokój, przekraczającą 300 tys. euro. Wcześniej rekord ten należał do warszawskiego hotelu Bristol z 206 pokojami, który sprzedany został w 2012 r. za 59 mln euro (285 tys. za pokój). Najdrożej sprzedany został 414-pokojowy InterContinental w Warszawie w 2013 r. za 103 mln euro, ale w przeliczeniu na pokój było to niespełna 250 tys. euro. Z innych transakcji na rynku 5-gwiazdkowych hoteli w Warszawie, do jakich doszło w ubiegłej dekadzie: w 2015 r. Sheraton z 350 pokojami sprzedany został za 60 mln euro (ok. 170 tys. za pokój), a w 2016 r. Westin z 361 pokojami za 56 mln (ok. 155 tys.).


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *