Guimarães Home Fashion Week – targi tekstyliów w hotelowych pokojach   ŚWIAT

Guimarães Home Fashion Week to wydarzenie, które gromadzi najlepszych producentów tekstyliów z Portugalii w jednym miejscu. Podczas tegorocznej, siódmej edycji, która odbyła się w dniach 9-10 maja blisko 60 firm przedstawiło swoją ofertę ponad 300 nabywcom z 36 krajów całego świata, w tym z Polski m.in. z Black Red White, Witek Home, La Mania, Miloo Home.  

Samo wydarzenie ma oryginalną oprawę, gdyż odbywa się w luksusowym hotelu Pousada Mosteiro de Guimarães ulokowanym na wzgórzu nad miastem w byłym XII-wiecznym klasztorze z dużym krużgankiem, grotą i ośmiohektarowym terenem o różnorodnym ukształtowaniu m.in. z tarasowymi ogrodami, żywopłotami, granitowymi fontannami, kamiennymi schodami, sztucznym jeziorem oraz różnorodną roślinnością, dzikimi krzewami czy z małym lasem dębowym.

Na ekspozycję oferty zaadaptowane są korytarze i wszystkie 51 pokoi, w których wystawcy prezentują swoje produkty jak pościel, poduszki, kołdry, narzuty, koce, ręczniki, szlafroki, dywaniki łazienkowe itp. w „naturalnych warunkach”, a w ogrodach organizowane są wydarzenia towarzyszące jak degustacje win z portugalskich winnic. Miejsce łączy luksus z portugalską historią i kulturą – Guimarães, nazywane kolebką Portugalii, było pierwszą stolicą kraju w XI wieku co oddaje też charakter prezentowanej oferty tekstyliów.

GHFW stanowi okazję, aby lepiej poznać, jak działa i co oferuje przemysł tekstyliów domowych w Portugalii. Producenci prezentują swoje najnowsze kolekcje i innowacje, a całość daje obraz obecnych trendów w tym zakresie. To wydarzenie będące międzynarodowym punktem odniesienia w promowaniu rodzimej branży tekstyliów domowych, prezentujące nabywcom z całego świata to, co najbardziej zrównoważone i innowacyjne w krajowym przemyśle. Głównym celem jest tworzenie nowych możliwości eksportu poprzez zaproszenie znaczącej liczby potencjalnych międzynarodowych kupców, zainteresowanych zakupem produktów ze średniej i wyższej półki zarówno pod portugalskimi markami, jak sprzedawanymi potem pod markami własnymi.

Dwa dni przeznaczone są na wydarzenie targowe, a kolejne dwa na indywidualne spotkania w firmach wystawców, aby można przekonać się, jak są zorganizowane, jak pracują i jaki mają potencjał. Chociaż producenci z tego sektora działają w całym kraju, to branża ta historycznie skoncentrowana jest w Guimarães - nazywanym portugalską stolicą tekstyliów domowych - dzięki czemu zainteresowani uczestnicy targów mogą w trakcie Guimarães Home Fashion Week odwiedzić fabryki, zobaczyć urządzania, na jakich pracują, ich laboratoria, poznać procesy i produkty powstające zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, inwestycje w działy badań i rozwoju, porozmawiać z pracownikami. Np. firma Vinatace tworzy swoje dywaniki i poduszki z resztek tekstylnych zbieranych z innych fabryk, które następnie poddawane są recyklingowi, a tka je na tradycyjnych drewnianych krosnach.

Pierwsze fabryki tekstyliów w Guimarães powstawały na przełomie XIX i XX wieku. Region stał się znany w kraju jako bogata gmina przemysłowa, rozpoznawalna poprzez swoje duże firmy tekstylne. Dziś w Guimarães nadal większość mieszkańców pracuje w branży tekstyliów, która stanowi największe źródło przychodów miejskich. Dlatego celem GHFW jest, aby odwiedzający znaleźli się w samym sercu branży, żeby lepiej zrozumieć, że to, co widzą na międzynarodowym wydarzeniu, odbywa się w lokalnych fabrykach.

Samo Guimarães, oddalone o ok. godzinę drogi od Porto, to jedno z najbardziej klimatycznych miasteczek w tym kraju, z historycznym centrum wpisanym na Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO  w uznaniu za „wyjątkowo dobrze zachowany i autentyczny przykład ewolucji średniowiecznej osady w nowoczesne miasto” w Europie. Pełne jest urokliwych placów i wąskich, brukowanych uliczek, średniowiecznych kościołów i klasztorów.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *