Odnoszę wrażenie, że współczesne postrzeganie idei guest experience w hotelarstwie w praktyce polega w znacznej mierze na wywołaniu pojedynczego efektu „wow”. A powinno być to zaprojektowane całościowe doświadczenie guest journey – wyjątkowe momenty powinny towarzyszyć gościowi na każdym etapie jego podróży, być ze sobą spójne i wzajemnie się uzupełniać. Oczywiste jest, że my, hotelarze, pragniemy […]
ZARZĄDZANIE I MARKETING
4
Inwestycje condo – najważniejsze kwestie i błędy koncepcyjne w przygotowaniu inwestycji w modelu condo
Jacek Tokarski, HIDA, hida.com.pl Po pierwsze, wykończenie pod klucz czy stan deweloperski? W inwestycjach oferujących usługi hotelowe od oficjalnej daty otwarcia oddanie do użytku pokoi lub apartamentów w standardzie deweloperskim jest fatalnym rozwiązaniem ze względu na znaczny dyskomfort gości spowodowany pracami wykończeniowymi w czasie, kiedy część pokoi już funkcjonuje i przyjmuje gości. Opinie gości na […]
#7 Pre-opening 3, 2, 1… START!
Od początku pandemii, czyli od pierwszego kwartału 2020 r., zapowiedzianych zostało dość dużo nowych projektów. Zdecydowana większość z nich jest lub będzie realizowana w systemie condo (i wszelkich wariantach tego systemu). Przyczyn jest kilka: praktycznie zerowe stopy procentowe w 2021 r., nadpodaż gotówki na rynku, inflacja – inwestorzy chcieli ulokować (ochronić) swój kapitał i ruszyli […]
Marka przyszłości – czego oczekują klienci? Trendy w marketingu, które zyskują na znaczeniu
Najpierw pandemia, następnie wojna sprawiły, że marki musiały zmienić sposób komunikacji z klientami. Dziś z perspektywy tych dwóch i pół roku wiemy, że trzeba spodziewać się niespodziewanego. W takiej sytuacji warto postawić na tzw. zwinne działania marketingowe, ponieważ umożliwiają one szybką adaptację do nowej rzeczywistości. Aby się w niej odnaleźć, osoby zarządzające marką hotelową muszą […]
Nie ma ludzi do TAKIEJ pracy. O prekaryzacji pracy w branży hotelowej
Jeszcze zanim założyli swoją firmę, zauważyli, że sukcesy organizacji, które podziwiali (Nike, Apple, Starbucks, Zappos), mają bardzo silne i dobrze zdefiniowane wartości firmy. Te wartości składały się na kulturę organizacji. Bardzo szczegółowo opracowano zasady, które wpływają na relacje zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz. Stworzyli listę firm w USA, które podziwiali i które chcieli […]
ESG w hotelarstwie. Mniej gadania, więcej działania!
Świat się zmienia i wszyscy odczuwamy skutki tych zmian. Z jednej strony nowe regulacje środowiskowe pojawiają się praktycznie w każdym kwartale, z drugiej zaś hotele muszą działać o wiele wydajniej, aby zmniejszać zużycie wody, energii i odpadów, co przy obecnych wzrostach cen jest ogromnie trudne. Dodatkowo jako hotelarze dążymy do zachowania równowagi, stabilności i przewidywalności. […]
Condo i apart w Polsce – główne zasady i cechy wspólne różnych projektów
Condo, aparthotele, apartamenty inwestycyjne pod wynajem – różne inwestycje, wiele nazw, ale jeden wspólny mianownik: wielu inwestorów i później właścicieli w jednym projekcie. Czy ta bardzo popularna formuła powoli się wyczerpuje, czy raczej rynek dojrzewa i wręcz wchodzi na wyższy poziom? Formuła drugiej fali inwestycji condo w Polsce jest obecna mniej więcej od 10 lat, […]
Jaki pracownik, takie doświadczenia gości
W USA co roku odbywa się konkurs na najbardziej uprzejme miasto, prowadzony przez psychologów ze stanu Nowy Jork. Badacze zaczepiają ludzi na ulicy i proszą o jakąś przysługę, np. informację, pomoc, albo gubią portfel czy proszą o nadanie listu ze znaczkiem. Potem sprawdzają, czy ludzie odpowiedzieli na prośbę, czy nie, czy zwrócili portfel lub nadali […]
Jak zarządzać biznesem hotelu w dzisiejszych czasach? Spojrzenie właścicielskie
„Przez 30 lat prowadzenia firmy, kiedy tylko pojawiały się jakieś trudności, myślałem, że już za chwilę będzie spokojniej. Nigdy tak nie było. Problemy rozwiązujesz po to, aby zrobić miejsce na kolejne” – ostatnio taką refleksją podzielił się ze mną mój ojciec, od którego rozpoczyna się historia rodzinnej sieci hotelowej Osti-hotele, którą dziś zarządzamy wspólnie z […]
Generalne wykonawstwo czy pakiety – modele realizacji hotel
Pośród licznych wyzwań związanych z prowadzeniem procesu inwestycyjnego budowy hotelu jednym z kluczowych jest wybór modelu realizacji przedsięwzięcia. Decyzja, czy projekt zostanie zrealizowany w formule GW (generalnego wykonawstwa), pakietowej czy „systemem gospodarczym” jest jedną z najważniejszych do podjęcia przez inwestora. Pomijając nawet aspekty związane z obsługą kredytową inwestycji i wymogami banków, zwykle intuicja podpowiada rozwiązania […]